søndag 25. oktober 2009

En vaksine til besvær

Så kommer endelig svineinfluensavaksinen.

Men tro ikke at diskusjonen er over.

Vi har to leire (minst):

1. De som ikke VIL vaksinere seg og som er frustert over at det de oppfatter som skremselspropaganda fra helsemyndighetenes side.

Her synes jeg spesielt Fugeli har interessante synspunkter. "Det vi vet nå er at vi står overfor et snilt og mildt virus. For de aller fleste betyr det en uke i sengen. Måten media har skrevet om dette på har hisset folkesjelen opp i en alarmberedskap som om det var pest eller kolera som truet landet".

Sant nok. Samtidig er det betenkelig når vi ser at ideologiske vaksinemotstandere vinner frem i en slik grad at foreldre til barn med astma blir i tvil om de skal vaksinere barna sine.

2. De som ABSOLUTT vil vaksinere seg og som er frustert over at vaksinen ikke kommer. Nå.

Her er det veldig lett å være enig. Når sentrale strøk ikke er tilgodesett fordi "vi kunne ikke forutse at det ville bli flere smittede i tett befolkede områder" er det svært lett å harselere over helsemyndighetene.

Folk i grisgrendte strøk har allerede fått store mengder vaksiner.

Mens tett befolkede områder som Oslo og Akershus - der mange mennesker allerede er smittet, og der vi andre står i tettere nærkontakt enn vi kanskje (uansett) ønsker på t-baner og busser - fortsatt venter.

Man kunne kanskje tenke at helsemyndighetene hadde brukt ventetiden på å legge gode planer.

Hvem er i risikogruppene? Hvor mange er de? Hvor er de? Hvordan skal utdelingen organiseres?

Men nei.

Derfor står helsepersonell i frontlinjen på legevakten i Oslo i dag uten vaksine. Og verre: risikogrupper er ikke vaksinert.

Forstå det den som kan

søndag 11. oktober 2009

Regjeringskabalen

Jeg har tittet inn i glasskulen og tippet regjeringskabalen.

Jeg tror at SV må gi fra seg ett statsråd. Til gjengjeld får de beholde Kunnskapsdepartementet. Fornyingsdepartementet legges ned. Arbeiderpartiet tar Forskning og høyere utdanning, mens SV får Kultur.

Dette gjør at SV kan profilere seg på kjernesakene skole, kultur, miljø og utvikling.

Sp får Kommunal, Landbruk, Olje og Samferdsel.

Dette gir ti statsråder til Ap, fire til SV og fire til Sp.

Statsminister: Jens Stoltenberg (Ap)

Arbeid og inkludering: Libe Rieber-Mohn (Ap)

Barn og likestilling: Anniken Huitfeld (Ap)

Finans: Kristin Halvorsen (SV)

Fiskeri og kyst: Ingalill Olsen (Ap)

Fornying og administrasjon: Legges ned

Forskning og høyere utdanning: Trond Giske (Ap)

Forsvar: Anne-Grete Strøm Eriksen (Ap)

Helse og omsorg: Grete Faremo (Ap)

Justis: Knut Storberget (Ap)

Kommunal og regional: Magnhild Meltveit Kleppa (Sp)

Kultur: ?? (SV)

Kunnskap: Bård Vegar Solhjell (SV)

Landbruk og mat: Lars Peder Brekk (Sp)

Miljø og utvikling: Erik Solheim (SV)

Næring og handel: Karl-Eirik Schjøtt-Pedersen (Ap)

Olje og Energi: Marit Arnstad (Sp)

Samferdsel: Liv Signe Navarsete (Sp)

Utenriks: Jonas Gahr Støre (Ap)

lørdag 3. oktober 2009

Anne Frank: the only existing film images

Levende bilder av en ung jente som levde så altfor kort