Blir du provosert over Børretzens versjon av "Deilig av jorden" spør NRK på sine nettsider.
Børretzen har byttet ut første verset med dette selvskrevne verset:
Deilig er jorden vår sårbare vesle klode med himmel og hav, fjell og gress, fjør, folk, fugler og blomster. Deilig er den vesle tynnhudede jorda, som vi lever på og lever av og som skal leve videre til nye tider og nye slekter og nye barn. Deilig er jorden, som vi egentlig tenker lite på. Jorden blir også gammel og trett og er kanskje mer sårbar enn vi visste om. Jorden trenger også vår kjærlighet. Mitt svar er nei, jeg blir ikke provosert.
Men jeg spør meg selv hvorfor han måtte fremføre den i en kirke?
Og jeg skjønner ikke hvorfor han utelot frasen "Prektig er Guds himmel", men beholdt frasen "Oss er en evig frelser født".
Og jeg synes ikke Børretzens versjon er bedre enn den opprinnelige. Slett ikke.