Fredag kveld benket nordmenn seg foran TV for det mest nerdete programmet jeg har sett. 1,2 millioner nordmenn var innom programmet, og i snitt fulgte 176.000 programmet.I 7 timer og 16 minutter kunne vi følge Bergenstoget fra Bergen til Oslo. Selv tok jeg mesteparten av turen fredag og også store deler av søndagen.
Ikke bare fikk vi se fantastiske naturbilder og vakre gamle stasjonsbygninger, men også unike glimt fra norsk historie.
Ikke bare fikk vi se fantastiske naturbilder og vakre gamle stasjonsbygninger, men også unike glimt fra norsk historie.
Vi ble minnet om alle dem som har slitt og strevet med å bygge denne banen. Alle tunnelene utenom én var sprengt for hånd!

Det var en tid der folk var stolte over å få jobbe "i jernbanen". Hjemme har vi for eksempel bilde av min oldefar som poserer i sin uniform.
Det er også tankevekkende hvordan et fattig Norge brukte store ressurser på viktig infrastruktur.
Og verdiene ble passet godt på. Langs hele banen var det ansatt banevoktere.
Tusen takk til NRK og NSB som tok oss med på denne fantastiske turen!
Og for dem som ikke fikk sett det - eller har lyst til å se det igjen: NRK Nett-TV



I dag er det 15 år siden det norske folk - for andre gang - sa nei til å bli medlem av det europeiske samarbeidet.


