mandag 30. november 2009

Verdens vakreste togtur

Fredag kveld benket nordmenn seg foran TV for det mest nerdete programmet jeg har sett. 1,2 millioner nordmenn var innom programmet, og i snitt fulgte 176.000 programmet.

I 7 timer og 16 minutter kunne vi følge Bergenstoget fra Bergen til Oslo. Selv tok jeg mesteparten av turen fredag og også store deler av søndagen.

Ikke bare fikk vi se fantastiske naturbilder og vakre gamle stasjonsbygninger, men også unike glimt fra norsk historie.

Vi ble minnet om alle dem som har slitt og strevet med å bygge denne banen. Alle tunnelene utenom én var sprengt for hånd!


Det var en tid der folk var stolte over å få jobbe "i jernbanen". Hjemme har vi for eksempel bilde av min oldefar som poserer i sin uniform.

Det er også tankevekkende hvordan et fattig Norge brukte store ressurser på viktig infrastruktur.

Og verdiene ble passet godt på. Langs hele banen var det ansatt banevoktere.

Tusen takk til NRK og NSB som tok oss med på denne fantastiske turen!

Og for dem som ikke fikk sett det - eller har lyst til å se det igjen: NRK Nett-TV

søndag 29. november 2009

Gratulerer med dagen Clive Staples

I dag er det 111 år siden Clive Staples Lewis ble født i Belfast.

C. S. Lewis var en markant figur i universitetsmiljøet i Oxford, men huskes ikke minst for sitt forfatterskap.

Millioner av barn har gledet seg over Narnia-bøkene - ja, mange voksne også.

Selv er jeg nok mest fascinert av hans voksen-bøker. Spesielt vil jeg nevne Mere Christianity, The Scewtape Letters og The Great Divorce.

I tankene reiser vi til puben Eagle and Child ("Bird and Baby") og hever glasset til en skål!

1. søndag i advent

Tenn lys !
Et lys skal brenne for denne lille jord.
Den blanke himmelstjerne, der vi og alle bor.
Må alle dele håpet så gode ting kan skje.
Må jord og himmel møtes. Et lys er tent for det.

lørdag 28. november 2009

Et trist jubileum

I dag er det 15 år siden det norske folk - for andre gang - sa nei til å bli medlem av det europeiske samarbeidet.

1372584 (47,8 %) stemte ja, mens 1500556 (52,2 %) stemte nei.

Gjennom EØS-avtalen har vi sagt ja til å delta i det indre markedet, og og vi har sagt ja til å underkaste oss et lovverk vi ikke selv kan påvirke.

Vi sa nei til å bli med i et freds- og demokratiseringsprosjekt som har skapt et helt nytt Europa og som også integrerer tidligere østeuropeiske land.

Vi sa nei til å delta på den politiske arenaen i Europa.

Vi sa nei til å være med å utvikle EU som nå er i en spennende prosess, spesielt etter Lisboatraktaten der blant annet Parlamentet får mer makt.

Nei til å være med i viktige diskusjoner om klimatiltak og utenrikspolitikk.

Og ja til fortsatt å være Annerledeslandet.

torsdag 26. november 2009

Sleipner

Det er i dag 10 år siden Sleipner gikk på Store Bloksen. Skjæret var ikke merket.

16 mennesker mistet livet.

NRK Hordaland melder at det fortsatt mangler varsellys langs kysten.

Kystverket forsikrer at over 80 % av budsjettet skal brukes på merking de neste 3 årene.

Nå er det ikke oppgitt hvor stort budsjett Kystverket har. Det er mulig dette er enormt stort og at det derfor blir merket i stor stil langs kysten.

Det er også mulig at det vil ta lang tid før norske hurtigbåter kan reise trygt langs Norges kyst.

Å satse på sikkerhet og infrastruktur burde være en selvfølge for et land med så mye ressurser som vi har.

Og vi kunne kanskje startet satsingen før.

tirsdag 10. november 2009

Hijab i Sporveiene

Samferdselsbyråd Kalland vil forby uniformshijab i Sporveiene. Han mener det både er kvinnefiendtlig og frihetsberøvende. Muslimske kvinner som ikke vil bruke hijab vil føle presset om å ta på seg uniformshijaben.

Det er veldig lett å være enig.

Men i et liberalt, demokratisk samfunn har vi knappest noe valg.

Det er forskjell på uniformshijab for politiet som utøver av statlig autoritet og Sporveiene.

Tross alt.