fredag 31. juli 2009

Si nei til Datalagringsdirektivet

Personvern er en grunnleggende verdi i et demokrati. Personvernet innebærer en rett til å være i fred fra andre, men også en rett til å ha kontroll over opplysninger om seg selv, særlig opplysninger som oppleves som personlige. Etter Den europeiske menneskerettighetskonvensjonen (EMK) artikkel 8 er personvern ansett som en menneskerettighet.

Med en mulig norsk implementering av Datalagringsdirektivet (direktiv 2006/24/EF), som pålegger tele- og nettselskap å lagre trafikkdata om borgernes elektroniske kommunikasjon (e-post, sms, telefon, internett) i inntil to år, vil nordmenns personvern bli krenket på det groveste.

Datalagringsdirektivet ble vedtatt av EU 15. mars 2006, men fremdeles har den norske regjeringen ikke offisielt tatt stilling til om direktivet skal gjøre til norsk lov eller ikke. Gjennom EØS-avtalen har Norge en reservasjonsrett. Denne har aldri før blitt brukt, men så har man heller aldri stått overfor et direktiv som representerer en så stor trussel mot demokratiets grunnleggende verdier som det datalagringsdirektivet gjør.

Vi krever at samtlige politiske partier – og ikke minst regjeringen – sier ifra nå før valget om de vil gjøre datalagringsdirektivet til norsk lov eller ikke. Å ikke ta stilling, slik som de fleste politiske partiene på Stortinget (med unntak av Venstre og SV) har gjort i over tre år, er det samme som stilltiende aksept.

Regjeringen må ta stilling nå – si nei til datalagringsdirektivet!

Du kan bli med på kampanjen ved å bruke denne teksten eller en variant av den på egen nettside. Du kan også støtte saken ved å spre budskapet på twitter, identi.ca, facebook, origo eller andre nettsteder du anser som relevante. Du kan også snakke med folk du møter på jobben, hjemme, på kafé og i ferien. Du bør også signere oppropet mot EUs datalagringsdirektiv, melde deg inn i facebookgruppa mot direktivet og støtte liberalerens epostkampanje. Dersom du vil lære mer kan du starte med å lese artikkelen Alle nordmenn skal overvåkes på Dagbladet.no. For mer detaljert informasjon se EMK artikkel 8 og Reservasjonsrett EØS.

Creative Commons License


“Regjeringen må ta stilling nå – si nei til datalagringsdirektivet!” er publisert med lisensen Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Norway License. I korthet betyr det at du fritt kan bruke denne teksten (til og med gjøre endringer) på egne sider, så lenge du bruker samme lisens og lenker tilbake til Carl Christians orginale bloggpost.

Captain Kirk leser Sarah Palins Twitterpoems


Uimotståelig for en Star Trek-fan: Captain Kirk leser Sarah Palins twittermeldinger som dikt.

Hvis du har problemer med å spille videoklippet, så finnes det her.

Is Google killing general knowledge?

Is Google killing general knowledge, spør Intelligent Life-magasinet fra The Economist.

Samtidig som interessen for pub-quizzer er større enn noen gang, spør mange seg hvorfor man skal lære detaljer når alt finnes på nettet.

Hvorfor skal elever pugge navn på hovedstader i Sør-Amerika, når man ved tastetrykk kan google og få svaret?

Skal vi i stedet lære skolebarn å bruke et atlas?

Som det sies i artikkelen: Gir man en mann en fisk har han mat den dagen, lærer man ham å fiske har han mat resten av livet.

Det er en forlokkende tanke. Å lære å ta til seg kunnskap er viktigere enn å pugge byer i Belgia. Og sannsynligvis en riktig måte å tenke på i en tid da vi oversvømmes av informasjon.

Men samtidig:

Hvor lett er det å se helhet og sammenheng hvis man ikke har noen sentrale navn, steder og årstall som knagger for hukommelsen?

Og ikke minst, hvordan skal elevene vite hva de skal lete etter på Wikipedia og Google?

Utfordringen blir å motivere elevene til å lære nok detaljer - og finne resten på nettet.

Men hva er nok?

torsdag 30. juli 2009

Tolkienfestival 2009

Arthedain - Norges Tolkienforening - og Hyperion - Norsk Forbund for Fantastiske Fritidsinteresser - arrangerer den fjerde nordiske Tolkienfestivalen i Fredrikstad i 18-20. september.

Det hele skal foregå i Gamlebyen, og i tillegg til foredrag og debatter lokkes det med litt av hvert:

Kom til Aldburg, vår festningsby i Østfold. Her vil vi samles, og alle som ønsker det kan få en forfriskning i krigens edle kunster. Våre beste krigere vil demonstrere sin fektekunst, mens alvene vil lære bort sine sagnomsuste ferdigheter med bruk av pil og bue. I salene vil vi samles for å få en innføring i alt fra vår stolte historie slik at vi kan gå inn i strid med styrkende inspirasjon av våre forfedres bragder til en gjennomgang av alt av taktikk og strategi innen for krigføring. Så må vi ikke glemme den kulturarven som skiller oss fra orkene og de skitne søringene, så alle vil bli oppdratt i hoff-kutyme, med dans og sang.

Så kom! Spis, drikk og vær lykkelige for i morgen rir vi for å møte vår ærerike skjebne. Enten vil vi stå mot mørket til siste pust har forlatt oss, eller så vil vi slå hull på skydekket så Ariens vogn igjen kan kaste sine stråler på våre fagre sletter!

Jeg håper vi sees!

Og nok en gang: her er program og invitasjon.

The Born Identity....


The Daily Show With Jon StewartMon - Thurs 11p / 10c
The Born Identity
www.thedailyshow.com
Daily Show
Full Episodes
Political HumorJoke of the Day

Fra The Daily Show med Jon Stewart 22.7.09

The Birthers



Jeg må tilstå at jeg tidligere på denne bloggen har moret meg med at Obama kan være fra Vulcan. Som faktisk er en hedersbetegnelse. Dette er jo som kjent et folk med visdom, klokskap og sinnsro - noe vi kan trenge i vår urolige verden.

Bakgrunnen var at noen påsto at Obama ikke var født på amerikansk territorium - og dermed ikke kunne være president.

Nå ser jeg at denne konspirasjonsteorien fortsatt lever.

Til tross for at han har lagt frem fødselsattest - og at avisene har trykket både den og fødselsannonsen.

Noe sier meg at de som står bak dette ikke er dumme. De vet veldig godt at papirene hans er i orden.

Men det er nok veldig bekvemt å angripe Obama. Særlig når han fortsatt er så populær.

Og særlig siden han fulgte etter en president som - vi får vel være ærlige - kanskje ikke var den mest vellykkede presidenten USA har hatt?

Det skammelige er at endel republikanske politikere ikke tar avstand fra slike konspirasjonsteorier.

Kanskje "the birthers" skulle konsentrere seg om egen politikk i stedet?

onsdag 29. juli 2009

Verdens beste låter

Og så kårer vi verdens beste låter - med videoer.
  1. Billie Jean - Michael Jackson
    Her kunne jeg også tatt Beat It eller Black or White men videoen til Billie Jean er uimotståelig.

  2. A Day In The Life - The Beatles
    Igjen - utrolig mange å ta av, men denne er spesielt kreativ.

  3. All Along the Watchtower - Jimi Hendrix
    Skrevet av Bob Dylan men Jimis versjon er helt fantastisk.

  4. Respect - Aretha Franklin
    Her reiser hårene seg på mitt hode.

  5. Jerusalem - ELP
    Nydelig fra et av verdens beste band.

  6. Stairway to Heaven - Led Zeppelin
    Majestetisk.

  7. Creep - Radiohead
    Utrolig stilig fra et veldig bra band.

  8. Smells Like Teen Spirit - Nirvana
    Fantastisk sang fra en artist med en tragisk skjebne.

  9. Losing My Religion- R.E.M.
    Veldig bra band.

  10. London Calling - The Clash
    Tøff låt.

  11. Cleanin' Out My Closet- Eminem
    Verdens beste hvite rapper.

  12. Shine On You Crazy Diamond - Pink Floyd
    Vakker låt fra et fantastisk bra band.

  13. Every Breath You Take- The Police
    Breathtaking.

  14. Nothing Compares 2 U - Sinead O'Connor
    Utrolig vakker låt fra en artist med en fantastisk stemme.

  15. Born in the U.S.A. - Bruce Springsteen
    Ikke egenlig noen Bruce-fan, men denne er bra.

  16. Tears in Heaven - Eric Clapton
    Trist og rørende sang fra en av verdens beste gitarister.

  17. Like a Rolling Stone - Bob Dylan
    Ingen slår Bob Dylan.

  18. My Generation - The Who
    Svært kreativt band.

  19. Light My Fire - The Doors
    Tøft.

  20. Whiter Shade of Pale - Procol Harum
    Nok en vakker låt.

Verdens beste filmer

Inspirert av listen over verdens beste TV-serier gir jeg meg i kast med å rangere de 15 beste filmene.
  1. The Godfather I og II
    Uforglemmelig innsats av både Al Pacino og Marlon Brando. Fjetrende og farlig. "Everything I need to know in life I learned from The Godfather"

  2. Lord of the Rings (alle tre filmene)
    Verdens beste bok - og en meget vellykket filmatisering. Enough said.

  3. Matrix
    Grensesprengende. Kultfilmen fremfor noen. Teknologi, cyberpunk og religion. Og Keanu Reeves.

  4. Star Wars - A New Hope
    Merkelige frisyrer. Fantastiske romskip. Verdens beste barscene. Og Harrison Ford.

  5. Pulp Fiction
    Ironisk blanding av vold og humor. Og Ezekiel 25,17.

  6. Dr. Strangelove Or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb
    Peter Sellers i mange fantastiske roller. "You're gonna answer to the Coca-Cola company for this".

  7. Blade Runner
    Hva betyr det å være menneske. Og Harrison Ford.

  8. Monty Python and the Holy Grail
    Hysterisk morsomt.

  9. Casablanca
    Magisk. Med uforglemmelige replikker. "Round up the usual suspects."

  10. Apocalypse Now
    Skremmende om menneskelig dumskap og ondskap.

  11. E.T.
    Bare utrolig søt.

  12. The Fifth Element
    Grandiost. Verdens flotteste operaarie.

  13. The Great Dictator
    En parodi på Hitler fortjener uansett en plass på en slik liste. Og denne er bra.

  14. Gone with the Wind
    Romantikk og historie. Men mest romantikk. "Frankly, my dear, I don't give a damn".

  15. The Wizard of Oz
    Skremmende da jeg var barn. Viktig i amerikansk kultur.

tirsdag 28. juli 2009

Verdens beste tv-serier

Slenger meg på trenden og publiserer hermed min autoritative liste over verdens beste tv-serier:
  1. Buffy - The Vampire Slayer
    Ingen over - ingen ved siden. Grensesprengende.

  2. Dr. Who
    Hvem kan stå imot David Tennant?

  3. Star Trek
    I prioritert rekkefølge: Deep Space Nine - Original Series - Next Generation - Voyager - Enterprise. Spock. Data. Trenger ingen ytterligere begrunnelse.

  4. Babylon 5
    Fantastiske karakterer, ikke minst Londo og G'Kar. Uforglemmelig.

  5. Band of Brothers
    Rørende og sterkt. Og basert på en sann - og viktig - historie.

  6. West Wing
    Intelligent. Mange var vel vi som ønsket at det var Josiah Bartlet var president i USA og ikke Bush.

  7. Seinfeld
    Til tider hysterisk morsomt.

  8. Twin Peaks
    Merkelig. Til tider uhyggelig.

  9. Angel
    David Boreanaz. Say no more.

  10. Six Feet Under
    Hvem hadde trodd at det kan være morsomt i et begravelsbyrå? Og hvem vil vel ikke bli begravet av Peter Krause?

En krig det er umulig å vinne

Norske styrker i Afghanistan har drept en sivilist. Mannen skal ha kommet kjørende på motorsykkel, men unnlot å stoppe til tross rekke håndsignaler, tilrop på lokalt språk og varselskudd.

Nå krever Folkvord svar på hvordan det kunne skje.

Jeg er enig i at Forsvaret må granske saken.

Samtidig tror jeg at jeg kan forstå litt av hva de norske soldatene tenkte da mannen ikke stoppet. De lever hver dag med livet som innsats, og har mistet tre kamerater de siste årene.

Men mannen var sikkert også redd - og det var de som hadde våpen.

Dagsavisen bringer i dag resultatet av en britisk meningsmåling som viser at 52 % ønsker at deres styrker skal trekkes ut. 58 % ser dette som en krig det er umulig å vinne.

Jeg tror heller ikke dette er en krig man kan vinne i tradisjonell forstand.

Spørsmålet er mer hvilke alternativer vi har.

Hvordan skal vi styrke det sivile samfunnet og bidra til oppbygging av demokratiske institusjoner?

Hvilke krefter kan vi alliere oss med i det afghanske samfunnet?

Jeg håper vi finner andre enn de tidligere krigsherrene, men ser få alternativer.

Det er iallefall viktig med tillit hos befolkningen, og da er jeg redd vi ikke tåler mange slike saker som den på lørdag.

mandag 27. juli 2009

Svineinfluensa - igjen

Svineinfluensaen brer om seg i Norge. I Sogn og Fjordane ble en 4H-leir avbrutt av sykdommen og ungdommer ble satt i isolat.

Det er nå bare dager eller uker til viruset vil smitte fritt i befolkningen, tror direktør Bjørn Inge Larsen i Helsedirektoratet. Det vil si at du smittes uten at man kan peke på en direkte smittekilde.

At mange er redde er kanskje ikke så rart, vi har jo blitt foret med skremselsartikler om sykdommen i månedsvis. Det har vært godt avisstoff.

Mer rart er det kanskje at man ikke har tenkt over arrangementer som Norway Cup tidligere.

Det var jo ikke uventet at det skulle være en viss utbredelse i befolkningen i slutten av juli. At arrangementet innebærer kontakt mellom folk fra mange land er heller ikke noe nytt.

All den tid dette synes å være (for de fleste) en ganske ufarlig influensasykdom med et sykdomsbilde på under en uke, mener jeg fortsatt at vi hauser dette opp for mye.

Jeg tror ikke verden har godt av at vi stopper opp all aktivitet og internasjonal kontakt. Heller ikke fotballarrangementer.

Og jeg tror det er viktigere for mentalhygienen at vi får vår etterlengtede ferie i sydligere strøk enn at vi stenger oss inne med munnbind i Norge.

Smitten kommer til å komme. Spørsmålet er bare hvor fort den kommer til å bre seg. Sykdom er noe vi må leve med, og vi kan ikke stenge verden ute.

Vi snakker tross alt ikke om Svartedauen.

søndag 26. juli 2009

Forutsigbart irrasjonell

Boken "Predictably Irrational: The Hidden Forces That Shape Our Decisions" var fascinerende og grei lesning under den spanske solen i år.

Dan Ariely fikk tredjegrads-forbrenninger over store deler av kroppen som attenåring, og begynte da å undre seg over hvorfor sykepleierne valgte å dra bandasjene av ham så raskt (og for ham så smertefullt) som mulig når bandasjene skulle skiftes.

Denne undringen førte ham over i studiet av adferds-psykologi/økonomi, og han innehar nå et professorat på M.I.T.

I boken deler han mange tanker om menneskers adferd og valg. Dette gjør han på en meget lettfattelig og morsomt måte, gjennom mange tankevekkende forsøk, ikke minst på studenter.

En del av konklusjonene er velkjent fra foredrag i jobbsammenheng, for eksempel vår trang til å rettferdiggjøre de valgene vi har tatt. Og hvor lett vi lar oss blende av det som er "gratis".

Det som likevel gjør at denne boken er mer enn lettbent underholdning er Arielys påpekning av hva vi som enkeltmennesker og samfunn bør gjøre med denne kunnskapen.

Visste du for eksempel at studenter som blir bedt om å huske flest mulig av de ti bud før de skal ta en prøve jukser mindre?

At vi synes at dyre medisiner virker bedre enn billige?

Eller at mennesker som blir tilbudt betaling blir mindre villige til å gjøre en innsats enn de som bare blir bedt om å gjøre en tjeneste?

"Life with fewer market norms and more social norms would be more satisfying, creative, fulfilling and fun” sier Ariely.

Du finner forøvrig en veldig bra oppsummering på Skepsis-bloggen.

lørdag 25. juli 2009

Charterturismens vugge

Hjemme igjen fra Mallorca - den norske charterturismenes vugge.

Vi dro ikke til Magaluf (der det ifølge Are Kalvø finnes en norsk pub som serverer pølse i lompe, lapskaus og karsk).

Nei, vår ferie ble lagt til Porto Sóller. I følge Apollo ligger byen i et "naturskjønt og kupert landskap med vakre appelsinlunder som glimter gyllengult i solskinnet". Nåja. Vi så iallefall appelsintrær på veien dit.

Byen ligger gjemt bak fjell, opp mot 1400 meter høye.

Og solen skinte. Det skal være sikkert. Og varmt var det også, opp til 41 grader på det meste.

Men byen har mer å by på enn strendene.

Du kan for eksempel ta en gammel trikk til Sóller, der du igjen kan ta et veterantog inn til Palma.


I Palma er hovedattraksjonen den store katedralen. Det vi likte best var nok kapellet dekorert av Barcelo der man blant annet kan se fisker


og baldakinen laget av Gaudi.


Når jeg legger til at Mallorca byr på god mat og drikke på trivelige restauranter og svært hyggelige mennesker overalt, er det vel ikke annet å si enn at charterturismens vugge fortsatt er verdt et besøk.

mandag 20. juli 2009

The Eagle has landed


"That's one small step for man, one giant leap for mankind"

fredag 17. juli 2009

Accept our own responsibilities


Barack Obama holdt hilsningstalen da NAACP (National Association for the Advancement of Colored People) feiret sitt 100-års jubileum.

Obama benyttet anledningen til å anerkjenne alle som har gått foran i kampen.

Men han var også svært tydelig og klar i sitt budskap til dagens afroamerikanske befolkning.

Selv om du og dine barn bor i et trist nabolag med mye vold, så har du fortsatt et ansvar for ditt liv. Og for dine barns.

Skru av Xbox'en og ta deg av barna dine, sier Obama.

Og til barna: Drøm ikke om å bli rapper eller sportsstjerne. Drøm om å bli forsker, ingeniør, høyesterettsdommer - eller president.

Du kan lese talen her.

Og talen har gyldighet også for oss som ikke er afroamerikanere.

torsdag 16. juli 2009

Moonwalk

I anledning 40-årsdagen for Apollo 11 bringer jeg en instruksjonsvideo i Moonwalk.

Se og lær:

Apollo 11

For 40 år siden ble Apollo 11 skutt ut fra Kennedy Space Center med Mission Commander Neil Alden Armstrong, Command Module Pilot Michael Collins og Lunar Module Pilot Edwin Eugene 'Buzz' Aldrin, Jr.

Måneferdene trollbandt meg, og spesielt denne. De litt uklare bildene av astronautene i sine merkelige drakter som hoppet sakte rundt på månen. Fotavtrykkene etter de store støvlene.

Og stemmene fra Houston og fra astronautene.

Jeg lærte meg å telle på engelsk - nedover fra 10! Og husker ennå hvordan jeg så filmen om Apollo 11 på kino. Da hadde astronautene fått farger, og de svevde vektløst rundt.

Det var et eventyr.

Fascinasjonen med romferder og romeventyr er der ennå, og jeg håper bare at USA får såpass orden på økonomien at de kan finanisere flere romeventyr.

Selv om jeg nok aldri får være med.

fredag 10. juli 2009

Legeattest mot innvandrerskoler

NRK meldte for noen dager siden om vestkantungdom som får legeattest for å slippe å gå på skoler med høy andel ikke-vestlige.

Utdanningsnytt.no melder om at kilder - som vil være anonyme - forteller at det typiske tilfellet er en elev som har kommet inn på ønsket programfag, men altså "feil" skole.

At man kan misbruke legers knappe tid til dette er utrolig.

At leger lar seg bruke til å skrive slike attester er enda mer utrolig.

Og trist.

torsdag 9. juli 2009

#IranElection

Det har vært interessant å følge hashtage'en #IranElection på Twitter de siste par ukene.

Etter å ha ligget (nesten) øverst på listen over de mest siterte, kom den i en svært vanskelig kamp med #MichaelJackson, #MJ og så videre. En kamp den nesten var dømt til å tape.

Men urolighetene er ikke over. Regimet har fortsatt makten - og de bruker den. Og svært mange er fortsatt sinte.

Og i dag er det nye gatekamper i anledning av at det er 10 år siden studentopptøyene i 1999. I kveld kommer meldinger om at det brukes tåregass.

Verre er kanskje mistanken om at regimet vil henge demonstranter.

Jeg tror det både er umulig og feil å blande seg inn.

Men jeg håper de som ønsker demokrati og frihet vet at de ikke er glemt.

Tvangsmedisinering

Jeg forstår at det kan være en utfordring å sende ut asylsøkere som har fått det endelige avslaget på søknad om oppholdstillatelse i Norge. Mange er sikkert både sinte og redde.

Det går likevel ikke an å tvangsmedisinere dem med Nozinan og Stesolid.

Heldigvis har Storberget reagert på saken.

tirsdag 7. juli 2009

In memory of McNamara

Robert McNamara er død, 93 år gammel.

Han var forsvarsminister under Kennedy og Johnson, og i høy grad medansvarlig for USAs engasjement i Vitenam på 1960-tallet.

I borgerrettskampen huskes han for direktivet fra 1963, “Every military commander has the responsibility to oppose discriminatory practices affecting his men and their dependents and to foster equal opportunity for them, not only in areas under his immediate control, but also in nearby communities where they may live or gather in off-duty hours.”

Som leder for Verdensbanken (1967 - 1981) arbeidet han aktivt for å endre bankens fokus til å bekjempe fattigdom.

McNamara angret på sitt og USAs krigføring i Vietnam-krigen, og i 2003 kom den svært severdige filmen "Fog of War" med intervjuer med McNamara. Filmen handler om de moralske valgene vi som mennesker og som statsledere står overfor - og de konsekvenser våre valg får.

Det er uansett en av de siste nøkkelpersonene i den kalde krigen som er gått bort.

søndag 5. juli 2009

Livssynsreality

I rekken av realityshows kommer det tyrkiske programmet "Angrende synder konkurrerer".

Her vil en rabbi, en prest, en imam og en buddhistmunk konkurrere om å omvende 10 ateister, og hele 200 har allerede meldt seg på. En gruppe teologer skal granske om deltakerne er tilstrekkelig ateister (?) til å få være med i programmet.

Premien er en pilgrimstur til den foretrukne religionens hellige by, Jerusalem, Vatikanet, Mekka eller Tibet.

Programskaperne avviser at dette er respektløst.

"Vi gir dem den største premien i verden, gaven ved å tro på Gud. Vi godtar ikke at noen er ateister. Gud er stor, og det har ingenting å si hva slags religion du hører til. Det viktigste er å tro" sier kanalsjef Soylu.

Og å skaffe seere.

lørdag 4. juli 2009

We hold these truths to be self-evident...


...We hold these truths to be self-evident, that all men are created equal, that they are endowed by their Creator with certain unalienable Rights, that among these are Life, Liberty and the pursuit of Happiness...

Happy July 4th USA

Verdighetsgaranti på badet

Aftenposten skriver om Martha Sogn (75) . Hun har blitt pleid av sin mann, men da han måttes opereres søkte de kommunen om avlastning.

Og det fikk de. På et bad på sykehjemmet.

Egentlig "tilhører" hun hjemmesykepleien, så det er dit hun må ringe når hun trenger hjelp. Hun kan ikke kontakte personalet rett utenfor "rommet".

Men nå skjer det noe.

Leder av omsorgsutvalget i Råde kommune reagerer når Aftenposten kontakter ham. Så nå skal Martha få en sykehjemsplass i en annen kommune.

Bare så synd at man må gå til Aftenposten for å få hjelp. Hvor mange flere er det i Marthas situasjon?

Her trengs ikke verdighetsgarantier. Her trengs forpliktende opptrappingsplaner. Nå.

onsdag 1. juli 2009

Kreftbehandling av dyr

Dagbladet bringer i dag nyheten om at norske kjæledyreiere bruker stadig mer penger på behandling av kjæledyrene sine.

Cellegiftbehandling blir bare mer og mer vanlig i Norge.

Nå er jeg en lidenskapelig katteeier og forstår fortvilelsen over at ens kjære kjæledyr er sykt.

Men jeg blir betenkt når jeg ser at Dyrebeskyttelsen ser på utviklingen som et godt tegn. "Det er klart at man vil gjøre det man kan for å forlenge et liv, slik at man får mer tid sammen", sier informasjonsansvarlig Odd Harald Eidsmo.

Veterinær Torbjørn Jaran Knive er derimot svært skeptisk til at man utsetter dyr for en ganske smertefull og langvarig behandling med mye bivirkning.

Jeg klarer ikke å fri meg fra tanken på at man tenker mer på seg selv enn dyret når man utsetter det for slike behandlinger.

De som kjenner folk som har gått igjennom cellegiftbehandling vet hvor slitsom den kan være. Men mennesker vet hvorfor de blir kvalme og utslitte. De vet at det finnet et håp der fremme om å bli friske.

Et dyr vet ikke noe slikt, og er totalt avhengig av oss.

Jeg håper derfor at kjæledyreiere tar sitt ansvar og avslutter dyrets lidelser når legen anbefaler det.

Et liv uten smerte og ubehag

A-magasinet brakte for et par uker siden historien om "Lise" som gikk ut og inn av psykiatriske institusjoner uten å få hjelp.

Ved årsskiftet 1999/2000 møtte hun en psykolog som arbeider med en behandlingsmetode han kaller Basal Eksponeringsterapi.

Slik jeg forstår metoden handler det om at pasienter som unnviker indre smerte lærer seg å konfrontere den. Målet er å få pasientene til å erfare at angsten og de katastrofale følelsene avtar etter hvert som de har stått gjennom dem noen ganger.

Det er tankevekkende å lese historien om "Lise" som blir helt frisk, og som i dag lever et helt vanlig familieliv.

Tankevekkende er det også å se A-magasinets referanse til Verdens helseorganisasjon som definerer helse som fravær av smerte og ubehag.

"Vi kommuniserer det motsatte til pasientene, nemlig at livet er smertefullt", sier psykolog Didrik Heggdal til A-magasinet, "Når helsevesenets jobb også er å hjelpe pasientene å strekke seg mot en tilstand der smerte og ubehag er borte, får vi hjelp til å unnvike en del av livet vi heller burde lært å mestre".