Svein Tore Marthinsen (@stmarthinsen) har skrevet om borgerlønn på sin
blogg. Han har også tidligere skrevet artikkelen "
En skam å ikke arbeide?" på Minervas nettsider. Og i dag har debatten "rast" på Twitter.
Debatten viser at dette er et viktig, men vanskelig spørsmål.
Viktig fordi vi berører sentrale spørsmål i vår velferdsmodell.
Vanskelig fordi det er opptil flere grøfter å falle i mens man forsøker å forklare hva man mener. Spesielt når man begrenses til 140 tegn.
Marthinsen løfter frem viktige perspektiver på mennesket. Et menneskesyn som setter likhetstegn mellom menneskeverd og produksjonsevne er ikke bare trist og sykt, men direkte farlig.
En baby har sin verdi ikke ut fra at den en dag vil bli en skattebetaler, men fordi den nettopp er et menneske. En som er funksjonshemmet har akkurat det samme menneskeverdet som statsministeren.
Det er derfor fristende å si seg enig i forslaget om å sikre alle en minimumsinntekt, for eksempel i form av en borgerlønn på et nivå som ikke er luksuriøst, men til å leve av.
Jeg ser likevel mange sider ved forslaget som er mindre bra.
Hvordan sikrer vi oss at folk faktisk vil yte etter evne når det blir mye enklere å få, også for dem som faktisk strengt tatt ikke har behov?
Hvordan sikrer vi vilje til å finanisere ordningen? Og det i et arbeidsmarked med stadig flere eldre og færre til å dele byrdene?
Og hvordan skal vil holde motivasjonen til å jobbe oppe i lavtlønnsyrker når forskjellen mellom det de tjener etter skatt og borgerlønnen blir minimal, ja kanskje negativ?
Marthinsen skriver godt om mennesker som ikke har lønnsarbeid men som bidrar i frivillig arbeid. I mange tilfeller bærer de mye av lokalsamfunnet. Men vil de som i dag lever av sosialhjelp strømme inn i frivillig arbeid den dagen de i stedet får borgerlønn?
Hva er løsningen?
Vi trenger gode ordninger for dem av ulike grunner ikke kan eller klarer å jobbe. Barn skal slippe å vokse opp i fattigdom fordi foreldrene har problemer på arbeidsmarkedet.
Vi må ha respekt for menneskeverdet og respekt for at vi alle kan komme i en situasjon der vi trenger at noen støtter oss.
Vi skal ha et arbeidsliv som er inkluderende overfor dem som ikke klarer å stå på 100 %, og for dem som har en CV med hull.
Vi trenger en helt annen integreringspolitikk med gratis språkopplæring og barnepass til innvandrerkvinner.
Vi må ha et NAV som fungerer.
Men i tillegg til dette må noen faktisk dras opp av sengen og få et spark i baken.
Og da er ikke borgerlønn til alle løsningen.