Viser innlegg med etiketten muhammedtegningene. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten muhammedtegningene. Vis alle innlegg

lørdag 2. januar 2010

Et angrep på ytringsfriheten

Når tegneren Westergaard angripes med øks i sitt eget hjem er det et angrep på ytringsfriheten. Ekstra alvorlig er det kanskje at hans fem år gamle barnebarn var til stede.

Det er ikke første gang han trues. Etter at Muhammed-tegningene ble trykket i Jyllandsposten i 2006 har han levd med politibeskyttelse.

Det er bra, og forsåvidt også selvfølgelig, at Stoltenberg går ut og sier at dette er alvorlig, og at vi ikke kan akseptere angrep på ytringsfriheten.

Men det er fortsatt sterkt beklagelig at norske myndigheter ikke gikk sterkere ut med støtte til Selbekk og Jyllandsposten i 2006.

Store aviser som Aftenposten, Bergens Tiende og Stavanger Aftenblad trykket også faksimilier av tegningene. Likevel fremstilte Støre det som om det bare var en liten ubetydelig kristen avis (Magazinet) som hadde gjort det.

Les for eksempel uttalelsen fra Støre 10.02.06 der han roser Selbekk for beklagelsen, og han at nå "håper beklagelsen fra Selbekk fredag vil være et godt bidrag til at situasjonen roer seg ned i de muslimske landene".

Norske myndigheter burde sagt tydelig fra at ytringsfriheten er en grunnleggende del av vårt demokrati og at alle norske borgere kan regne med myndighetenes støtte og beskyttelse. Og selvsagt skulle de gitt uforbeholden støtte til Jyllandsposten og Westergaard.

Men i stedet var man altså glad for en beklagelse.

PS Her er en ganske god oppsummering av debatten på Aftenpostens sider og en her er en annen god oversikt.


3.1.10

Kokkvold har levert et fantastisk godt forsvar for ytringsfriheten.

Når norske og andre medier fortsatt ikke våger å trykke disse harmløse tegningene, er det ikke fordi vi har bøyd oss i respekt for muslimenes tro, men fordi vi har bøyd oss i frykt for islamistenes terror, hvilket vi aldri må finne på å gjøre.