
Lærere ved Molde videregående skole er
opprørt over fylket vil erstatte lærebøker med pc. Når lærebøker skal være gratis, må man enten benytte brukte lærebøker eller digitale læremidler, heter det i et rundskriv fra fylkets utdanningutvalg.
Lærerne mener at man tenker mer på økonomi enn elevenes beste, og at man burde ha lyttet til profesjonelle fagpersoner med pedagogisk utdanning.
For de svakeste elevene og for dem som har konsentrasjons-vansker vil det bli en altfor stor fristelse å ha pc-ene på hele tiden, mener lærerne. De peker også på at mange elever allerede tilbringer for mye tid foran pc-en.
Jeg er enig med dem i mye av det de sier.
At det er mer fristende for en 17-åring å gå på Facebook eller å logge seg på MSN enn å surfe på sider om språkhistorie er jeg ganske sikker på.
"Hvis jeg fikk velge, skulle PC-ene ut av klasserommet igjen, sier Joakim Bøe på Os gymnas", i en
artikkel fra B.T. i januar 2008. Elevene forteller om PC-spill, chatting, Facebook og Nettby i undervisningstiden.
Men digitale læremidler er nok kommet for å bli. Så utfordringen er å finne ut
hvordan disse skal brukes i skolen.
Sannsynligvis må man endre måten man underviser og lærer på.
Det finnes mange
læringsressurser på nettet som lærerne kan benytte seg av, som kan gjøre undervisningen mer interaktiv og spennende.
Og selv om læremidlene finnes på nettet istedet for i en bok, må det være mulig å be elevene om å lukke pc'en.
Læreren er fortsatt den pedagogiske ressurspersonen i klassen og er den som har ansvaret for hvordan det undervises.
Og de digitale ressursene er fortsatt nettopp ressurser.
Det viktigste er at det læres.