Viser innlegg med etiketten tour de france. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten tour de france. Vis alle innlegg

tirsdag 20. juli 2010

En konge fra Pau

I dag nådde Tour de France-rytterne byen Pau sørvest i Frankrike.

Og det er en by det er vel verdt å stoppe opp i, også for rytterne som tar en hviledag her.

Den første grunnen til å vie denne byen oppmerksomhet er at den er fødested for ingen ringere enn Henrik IV.

Hans mor dro fra Nord-Frankrike til Pau nettopp for at gutten skulle fødes her i 1553. Etter fødselen ble den lille gutten smurt på leppene med hvitløk og den lokale vinen, vist frem til folket og lagt i et skilpaddeskjell som man visstnok fortsatt kan se i Pau. (vel).

Henrik var som kjent litt vinglete i sitt valg av religion. Han var født protestant, gikk over til katolisismen ved giftemålet med Margrete av Valois (datter av Henrik II og Katarina av Medici) i 1572, tilbake til sin hugenottene i 1576, og fant i 1593 ut at Paris var en "messe verdt".

Giftemålet huskes vel ikke minst for nedslaktningen av tusener av hugenotter ("Bartolemusnatten") 24. august 1572.

Henrik har et ettermæle som "empatisk" konge som tillegges sitatet "Jeg ønsker at hver eneste bonde kan ha en høne i gryta om søndagen".

Men det viktigste er kanskje ediktet i Nantes (1598) som sikret hugenottene garantier og rettigheter blant til å inneha embeder og holde gudstjenester visse steder.

14. mai 1610 (altså for 400 år siden i år) ble han myrdet med dolk i Paris' trange gater da han kom kjørende i en vogn.

Boken Dronning Margot av Alexander Dumas og filmen med samme navn fra 1994 er vel verdt en titt selv om den historiske korrektheten kanskje ikke er helt på topp.

Men også en annen konge ble født i Pau. Mer om det senere.

søndag 11. juli 2010

Fort l'Ecluse

(Kartet er hentet her)

Ikke at jeg er spesielt opptatt av sykkel.

For meg er det i grunnen det samme hvem som vinner den gule eller grønne trøya, bortsett fra at det er morsomt når en nordmann vinner en etappeseier. Og jeg håper, naiv som jeg er, at de som vinner ikke er dopet.

Men det er interessant å følge rittet likevel. Ikke minst for å se den skiftende og fantastiske naturen og alle de koselige franske småbyene der folk sitter på campingstoler og heier rytterne frem.

I dag, på den 8.etappen, fra Station des Rousses til Morzine-Avoriaz har vi for eksempel reist langs grensen til Sveits, nærmest i en stor sving rundt Geneve.

Og sannelig dukket det opp et fort i fjellsiden, Fort l'Ecluse påbegynt ca 1300 og fullført under Ludvig XIV. Fortet har i flere århundre hatt en strategisk betydning mellom Jura-fjellene (som rytterne nå forlater) og Alpene.

Man får nesten lyst til å ta turen selv. Men ikke på sykkel.


Flere bilder i Wikepedia-artikkelen og i denne guiden.