Viser innlegg med etiketten holmenkollen. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten holmenkollen. Vis alle innlegg

onsdag 3. mars 2010

Tilgivelse

Romøren hoppet før Anette Sagen.

Og mange av oss ble sinte. Jeg innrømmer det.

Jeg tror hovedårsaken ligger i den kampen Anette har kjempet i åresvis for å bli tatt på alvor - ikke som en sart blomst, men som en idrettutøver.Ikke minst av idrettsledere og andre med makt i norsk toppidrett.

Og sinnet flommet over på nettdebatter, tv-sendinger, Twitter og Facebook. Et sinne som i stor grad ble rettet mot Romøren, ikke mot de som hadde sendt ham utfor.

Romøren stilte i Dagsrevyen. Med lue og med ydmykhet. Og han ringte visstnok Sagen i kveld for å unnskylde.

Likevel er han ikke tilgitt. På nettet i kveld er det folk som vil ha ham utstengt fra all hoppsport, og en ønsker at han blir idømt 5-10 års fengselsstraff.

Nå er det ikke lett å vite hvor seriøse disse innspillene er.

Men de minner meg om den mest uhyggelige filmen jeg noensinne har sett: Kimen. Å jage i flokk er lett.

Romøren har bedt om unnskyldning.

Mette-Marit gjorde det samme rett før hun giftet seg med Norges tronarving. Jeg møter fortsatt mennesker som ikke har tilgitt henne Det er snart 10 år siden hun sto frem på TV.

For snart 2000 år siden var det en mann som sa: Den som er uten skyld kan kaste den første sten.