I dag er det 70 år siden filmen "Gone with the Wind" hadde premiere i Atlanta, Georgia.Mange tårer er felt ved Rhett Butlers avskjed: "Frankly my dear, I don't give a damn". Bortskjemte Scarlett visste ikke hva hun hadde før hun mistet det.
Det sorgløse livet på plantasjene og den amerikanske borgerkrigen har fengslet flere generasjoner.
Filmen kritiseres -med rette.
"The white women are elegant, their menfolk noble or at least dashing. And, in the background, the black slaves are mostly dutiful and content, clearly incapable of an independent existence." (Reynolds)
Den gir et tidsbilde, men kanskje mer av 1930-tallet enn av 1860-tallet.
Og den er iallefall en"kjolefilm".
Noe som ikke gjør den mindre severdig.

