mandag 30. mars 2009

NSB satser - i Sverige

Den svenske regjeringen vil avvikle togmonopolet gradvis og slippe private aktører til på markedet. Og en av disse private aktørene som ser muligheter i Sverige er NSB.

Den svenske samferdselsministeren Åsa Torstensson sier til DN.se at hun er overbevist om at liberaliseringen vil gi "ett större utbud med större variation i priser, avgångar, service och bekvämlighet".

Men ikke alle er like imponert. Socialdemokraten Christina Axelsson sier på sin hjemmeside at: "Det grundläggande problemet är att det är fullt på spåren, framförallt kring storstadsregionerna, och det löser man inte genom en avreglering. En avreglering i det läge som råder kommer tvärtom att förstärka kapacitetsproblemen".

Som pendler på østfoldbanen brukte jeg ikke lang tid på å forstå hva hun mener. Uten at jeg dermed har tatt stilling til vedtaket om deregulering.

søndag 29. mars 2009

Bevar Nasjonalgalleriet


Regjeringen har vedtatt å legge ned Nasjonalgalleriet til fordel for et nytt, stort fellesmuseum for klassisk kunst, samtidskunst, kunsthåndverk og design på Vestbanetomten.

Det betyr at den staselig, ærverdige gamle bygningen som huser Nasjonalgalleriet fraflyttes. Det blir slutt på å kunne beundre de gamle mestere i store saler med knirkende gulv.

Nå er jeg ikke motstander av moderne hensiktsmessige museer. Jeg synes for eksempel at man i Louvre-museet i Paris har funnet en god løsning med et moderne inngangsparti og besøkssenter.

Men jeg er betenkt over hvordan Giske kjører denne saken.

Han ønsker en internasjonal arkitektkonkurranse før påske. Og lytter ikke til protestene fra norske kunstnere.

Det stilles også spørsmål ved beregningene over hva det vil koste å pusse opp den gamle bygningen. Men nå er ikke prisen viktig lenger, museet skal uansett flyttes sier KD til Kulturnytt i NRK.

I tillegg reises det spørsmål ved den politiske håndteringen av saken. "Fordi flyttingen ikke har vært behandlet som egen sak av Stortinget, kan den bli stoppet etter valget til høsten", sier professor i statsvitenskap Tore Hansen. "Noen linjer i en budsjettinnstilling er ikke god nok forankring".

Saken er blitt en nok en prinsipp- og symbolsak for regjeringen.

Facebookgruppen har i skrivende stund 938 medlemmer. Join!
Det finnes også en nettaksjon Bevar Nasjonalgalleriet!

lørdag 28. mars 2009

Vulcanisme

Nå kommer filmen, men Norge er dessverre ikke prioritert. Premieren vil være i Sydney 7.april, men til Norge kommer den først 8.mai.

Filmen handler om hvordan alt startet for kaptein James T. Kirk og besetningen om bord på "USS Enterprise".

Selv gleder jeg meg vel mest til å se igjen Spock (Leonard Nimoy, 77).

Jeg er fortsatt tilhenger av vulcanisme.

torsdag 26. mars 2009

Når noen ikke får lov til å glemme

Det er ett år siden den tragiske ulykken i Ålesund der en stor fjellblokk raste ut og knuste en boligblokk slik at 5 personer døde.

Ettårsdagen blir markert med oppslag i norske media.

Et leirras i Trøndag river vekk hus og hjem for mange mennesker. I media får vi samtidig listet opp alle tidligere leirras, illustrert blant annet med bilder fra raset i Hemnes i 1996 der fire personer omkom.

En psykisk syk person i Tromsø dreper tre mennesker med kniv. De som er blitt drept havner på forsiden med teksten "Det siste bildet". Saken illustreres med opplisting av tidligere drap begått av personer med psykiatriske lidelser

En person skades stygt på fotballbanen. Da er det et godt journalistisk grep å vise videoen der Dagfinn Enerly blir så hardt skadet at han i dag sitter i rullestol.

Noen faller i alpinbakken. Da er det fint å vise fallet til Aksel Lund Svindal eller fallet til Lanzinger som måtte amputere den ene foten etter at han skadet seg stygt i Kvitfjell i fjor.

Slik kunne jeg fortsatt.

Mange har opplevd å miste noen av våre kjære. De fleste ønsker å velge selv når vi vil la minnene strømme på, for eksempel ved å oppsøke graven.

Men det sitter altså mange blant oss som ikke får lov til å ha noe kontroll over når minnene og tankene skal komme. De åpner avisen for å lese om noe de interesserer seg for, og møtes av bildet av bilvraket der deres eneste to barn døde.

Medias behov for å gi alle full oversikt er viktigere enn å la sårene gro for dem som ble rammet av død eller ulykke.

Jeg tror ikke vi blir klokere av dette.

onsdag 25. mars 2009

Endelig noen som ser betydningen av blogger og Wikipedia

Endelig er det noen som har skjønt hvor viktig blogging og twitring er. Nå foreslås det at britiske barn skal lære om blogger, podcast og Wikipedia mens skolene kan velge om man vil undervise om andre verdenskrig og viktoriatiden.

Guardian skriver at man vil kreve at "Children to leave primary school familiar with blogging, podcasts, Wikipedia and Twitter as sources of information and forms of communication".

"Every child would learn two key periods of British history but it would be up to the school to decide which ones".

Engelske ungdommene vil iallefall kunne meddele seg via moderne media, og det er jo bra.

Man undres likevel over prioriteringen. Det er noe med almenndannelse som jeg ikke helt skjønner her.

Og noe med å ha "bakgrunn for egne meninger" om man sprer dem via blogging eller ei.

tirsdag 24. mars 2009

Bra fra Sagflaat

Erik Sagflaat i Dagsavisen skriver klokt om FN-konferansen om rasisme i dagens avis, også på nett.

Jeg synes saken er blitt dekket ganske dårlig i media, men i dag var det faktisk en helside.

Raske penger eller hardt arbeid?


Fred. Olsen, født samme år som det store børskrakket, er bekymret over situasjonen i norsk økonomi. I E24 er han sterkt kritisk til hvordan Børsen ettter depresjonen på 30-tallet åpnet for spekulativ handling etter at dette hadde vært restriksjoner på dette under den store krisen.

Det ble "viktigere å spekulere i aksjemarkedet enn å bygge selskaper. Og det ser vi konsekvensene av idag. Det finnes snart ikke eiere igjen i Norge. Og unge blir lokket til å tjene kjappe penger på børsen istedenfor å bygge opp norske selskaper og norsk industri" sier Olsen.

Til og med finansministeren bruker penger på aksjer.

Det er to ting vi må gjøre nå, i følge Olsen. Satse på utdannelse og støtte norske industriprosjekter i utlandet.

Hardt arbeid altså. Og slutt på kortsiktige gevinster. Rett og slett det som er kalt god gammeldags protestantisk arbeidsetikk.

Kanskje vi skal lytte til en gammel mann?

mandag 23. mars 2009

Ulike mennesker, de mulighetene SV liker


SV vil avvikle private friskoler. "Pedagogiske og religiøse alternativer skal på sikt avvikles. Barn som har behov for alternativ pedagogikk skal få det i den offentlige skolen", heter det i SVs nye arbeidsprogram.

Forslaget er ikke akkurat blitt møtt med trampeklapp, og det er vel heller tvilsomt om AP og SP vil støtte det.

Nå tviler jeg på at det som ligger bak er frykt for Steinerskolen, som mange SV-folk (og også statsministeren) har gått på.

Det er vel heller religiøse skoler man vil til livs. Tidligere i vår gikk et flertall i bystyret mot etablering av muslimsk friskole i Oslo. Selv FrP stemte mot.

Foreldre har en gunnleggende rett til å velge hva slags opplæring deres barn skal få. Men dette har tydeligvis SV tenkt på å komme rundt på en eller annen måte. Kanskje slik Giske har tenkt å komme rundt domsavsigelsen i Strasbourg om politisk reklame.

Det ser ut som om at "Like muligheter for ulike mennesker" for SV sikres gjennom at noen (de like menneskene) vet hva de ulike menneskene trenger og hvilke meninger de skal ha.

søndag 22. mars 2009

A fool and his money are easily parted


Nå selges babysko med høye hæler over nettet.

Produsentene mener skoene både er "frekke" og sexy. Og kundene (det vil vel si mødrene, brukerne av skoene er vel ikke helt i stand til å uttale seg ennå) er begeistret.

De er ikke bekymret for at skoene skal være skadelige. Når barna begynner å gå vil hælene trykkes ned.

Noen av oss føler behov for å trykke et og annet ned over hodet på produsentene.

Northug ikke utenomjordisk likevel

Vi skulle gjerne ha sett Northug øverst på listen i dag. Men du var best Cologna. Så får vi håpe at Northug tar deg neste år! Det er iallefall tydelig at det er slutt på barneskirennene.

Og så er det gledelig at både Therese Johaug og Tora Berger lyktes så godt i dag. At Bjørndalen vinner er nesten blitt rutine.

Sånn er det når vi har vintersportsutøvere med utenomjordisk energi.

Ytringsfrihetens kår i Geneve


Halvor Tjønn skriver om forberedelsen til verdenskonferansen mot rasisme i Aftenposten i dag.

I avsnitt nummer 53 i forbereredelsesdokumentet som ble lagt frem i januar het det:

"Man anerkjenner at det fenomen som vekker den største bekymring, er intellektuell og ideologisk anerkjennelse av islamofobi".

Vestlige land, med EU og USA i spissen, finner denne formuleringen ytterst problematisk fordi den kan brukes til å begrense ytringsfriheten.

Nå har en gruppe land med Russland i spissen lagt frem et alternativt forslag der dette punktet er strøket.

Men vi har ingen sikkerhet for at ikke de omtrent 50 medlemslandene i Den islamske konferanse vil presse igjennom fordømmelse av religionskritikk.

Islamske land med Pakistan i spissen har fremmet en resolusjonstekst der man tar avstand fra alle former for "fornærmelse av religioner". Spesielt ønsker man å fordømme alle som fremstiller "religioner, tilhengere av religioner og hellige personer på en stereotyp måte i media".

Ytringsfrihet betyr at vi må tåle alle ytringer. Også de vi ikke liker. Vi må rett og slett tåle å bli fornærmet.

Regjeringen har vinglet mye i vinter og det er lov å være urolig for vår deltakelse i denne konferansen.

lørdag 21. mars 2009

Grenser for nedrighet?

Elisabeth Fritzl hadde håpet å få et nytt liv med sine barn. Nå er oppholdsstedet blitt kjent, og landsbyen oversvømmes av fotografer.

Noen ganger lurer jeg på hvor nedrige vi mennesker kan bli.

Heldagsskolen


Hvis SV får det som de vil, kommer helgdagsskolen.

Solhjell vil ha en ny og utvidet skoledag, men mer tid til fysisk aktivitet, mer tid til viktige basisfag og mulig hjelp til leksehjelp. Elever fra første- til fjerdeklasse vil få utvidet skoledagen med rundt en time daglig. I tillegg vil kvaliteten på skolefritdsordningen rustes opp. Også ungdomsskolelevene vil få lengre skoledag.

Erfaringene med forsøksordning har vært vellykket.

Så her er det vel bare å gå i gang.

Jeg sitter likevel med noen spørsmål.

Som mor til to som har opplevd både Reform 97 og Kunnskapsløftet kjenner jeg en grunnleggende skepsis til alle nye skolereformer. I bunn og grunn kunne jeg tenke meg reformpause i skolen (iallefall når det gjelder læreplaner).

Det jeg mest av alt tror trengs i skolen nå, er tydelige voksne som bidrar til ro i klassene slik at elevene lærer mens de er på skolen. Det er lange dager på ungdomsskolen allerede. For mange starter læringen over leksebøkene hjemme. På skolen har det vært så mye bråk at de kommer hjem med hodepine.

Og så må det fortsatt være lov å ha barna sine hjemme dersom man ønsker det selv om vi har valgt å sende våre barn på SFO. Og selv om SV synes de har best av å gå på skolefritidsordningen.

fredag 20. mars 2009

Naive Telenor?

Det gode gamle statlige Telegrafverket er blitt et moderne konsern som opererer internasjonalt.

Og Telenor har lyktes godt. I Pakistan, for eksempel, får selskapet omtrent 20.000 nye mobilkunder hver dag.

Så det er kanskje ikke så rart at man også ønsket å satse i Russland da muren falt.

Men det gikk ikke helt slik Telenor hadde håpet. Nå risikerer de å tape 4,5 milliarder kroner – i tillegg til et realisert tap på aksjeverdiene på 12 milliarder kroner.

Førsteamanuensis og psykolog Øyvind Eikrem ved NTNU mener at Telenor har vært grenseløst naive i sin Russland-satsning. "Det nytter ikke å hente inn en sosionom når man har med Russland å gjøre. Hardt må settes mot hardt" sier han.

Jeg tror at det ikke bare er Telenor som er naive.

Det er mange av oss som er vokst opp med sangen "mye er forskjellig, men inni er vi like".

Bare vi bruker tid på dialog og forklare hva som er rett så blir vi enige. I Hakkebakkeskogen overtales Reven og Pinnsvinet til å slutte med kjøttmat, selv om de er rovdyr.

I den virkelige verden ligger kultur og verdier ganske så dypt i oss. Også når vi driver internasjonal business. I jungelen der ute finnes det farligere dyr enn Reven og Pinnsvinet.

TheMomSong

torsdag 19. mars 2009

En sak med mange problematiske sider

Fire pakistanske gutter på 14-16 år risikerer dødsstraff for å ha tagget Muhammeds navn på en dovegg i en moske i Punjab-provinsen.

Det er flere problematiske sider ved denne saken. Jeg ser da bort fra det selvfølgelige for en nordmann: at å tagge Muhammeds navn er straffbart i seg selv.

For det første at de risikerer dødsstraff.

For det andre er guttene mindreårige. Å dømme dem vil være i strid med FNs barnekonvensjon.

For det tredje er det ikke sikkert at de fire virkelig er skyldige.

Og sist men ikke minst så viser det seg at guttene er medlemmer av Ahmadiyya-grupperingen innenfor islam. "Det finnes ingen beviser mot disse guttene, men politiet blir presset av mullaene til å holde dem fengslet", sier Saleem Uddin, en talsmann for Ahmadiyya-tilhengerne i Pakistan.

Situasjonen for Ahmadiyya-muslimer i Pakistan er svært vanskelig. Det er blant annet forbudt å reise til Mekka på pilegrimsferd, å sette opp moskéer og å kalle seg muslimer. Forfølgelse er legitimt, og det er hvert år flere tilfeller av tiltale for blasfemi, noe det er dødstraff for.

På spørsmål fra Morten Høglund (FrP) i 2008 svarte utenriksminister Støre at regjeringen selvsagt er bekymret, men at representanter for de ulike trosretningeen innen islam er i dialog og etter norsk oppfatning genuint interessert i å yte et bidrag til forsoning.

Vi får håpe det stemmer, men også at regjeringen taler med høy og klar stemme i denne saken.

onsdag 18. mars 2009

Finanskrise revisited


Jeg var på seminar forrige uke, og hørte Kåre Valebrokk snakke om finanskrisen og it-bransjen.

Det var tankevekkende. Ikke minst fordi Valbrokk hadde et litt annet utgangspunkt enn de fleste. Det pleier jo å handle om subprime og råtne lån i USA.

Valebrokk tok oss med tilbake til Kristianakrakket i 1899. Til et Kristiania preget av jappetid, tvilsomme lån med sikkerhet i verdipapirer, nye banker og kredittinstitusjoner, horder av mennesker som flyttet til Kristiania i håp om å tjene raske penger, enorm byggeboom, mangel på arbeidskraft og handler over bordet.

Lyder kjent?

Og så raknet alt.

11.juni 1899 måtte generalkonsul Chr. Christophersen i Chr. Christophersen & CO. kalle sammen kreditorene og innstilte utbetalingene. (Og villaen i Drammensveien ble tilholdssted for Nobelkomiteen).

En morsom detalj ved historien er at bankbudet hans gikk omkring og innfridde forfalne veksler. I to av bankene sa han at det nok var de siste vekslene firmaet innfridde. Senere samme dag traff banksjefen generalkonsulen til middag og sa: "- De faar nok skaffe Dem et mere diskret bankbud."

Konkursen fikk dramatiske konsekvenser. De nye bankene gikk konkurs, all byggevirksomhet stoppet opp og folketallet i byen sank.

Valebrokk avkreftet forøvrig myten om at Roosevelt hadde ordnet opp i 30-årskrisen, Tiltak etter tiltak ble forsøkt, men Roosevelt gjorde ikke det Keynes prediket: han kjørte aldri underskudds-budsjettering.

Den som i følge Valebrokk fulgte Keynes og beviste at det virker, var Hitler.

Så hva lærte vi?

At it-bransjen kanskje kommer til klare seg greit, fordi en så stor del av Norges økonomi er basert på tjenesteytende sektor.

At det kommer til å snu, kanskje neste høst.

Og intet er nytt under solen, heller ikke menneskenes dumskap og grådighet.

tirsdag 17. mars 2009

For eller mot radikal islam?


Tonen mellom Jagland og Kolberg er litt mindre hjertelig enn i 1992 da Jagland ble partileder.

Arbeiderpartiet begynner nok å kjenne at Fremskrittspartiet puster dem i nakken. Det kan virke som om de har satt seg ned på Youngstorget og lagt en strategi. Ah, islam er stikkordet.

Nå er det bare det at Kolberg bommer litte grann. Jeg tror de som har strømmet til Fremskrittspartiet i vinter er opptatt av integreringspolitikken, ikke radikal islam.

Og jeg har vel aldri vært i tvil om at Arbeiderpartiet er mot ekstremistisk og voldelig islam, slik for eksempel Kari Vogt definerer det.

NRKs politiske kommentator Magnus Takvam var ganske klar i sin analyse på Politisk kvarter i dag tidlig. Arbeiderpartiet dras mellom to grupper: de som er bekymret over innvandring og manglende integrering, og en venstreside som er opptatt av det flerkulturellelle Norge.

Det skal bli spennende å se hvordan Arbeiderpartiet håndterer denne spenningen fremover. Jeg tror iallefall ikke at det var noen god prosess før Kolbergs utspill. I tillegg lurer jeg på hvordan vanlige norske muslimer oppfattet det.

Sannsynligvis håper Arbeiderpartiet på at noe skal dukke opp som gjør at valgkampen ikke handler om innvandring.

mandag 16. mars 2009

Obama - live long and prosper!

Det er en stund siden 4.november, men endel amerikanere klarer ikke å slå seg til ro med resultatet av valget.

Noen bestrider at Obama er amerikansk. Selv om Obama har lagt frem fødselsattesten, som viser at han er født på Hawaii. The birthers hevder at 300.000 har skrevet under på at de krever mer informasjon om Obamas fødsel.

Men hva hvis Obama hadde vært fra Vulcan?


Hva ville støttet en slik teori?

I følge Star Trek-wikien er vulcans "widely known for their logical minds and stoic culture". "Vulcans believe knowledge to be the best defense against unknown dangers, and pursue them with the intellect and logic that makes them some of the finest scholars in the Federation".

Vulcans er dessuten telepatiske.

Det kunne sikkert komme med når Obama skal få sine forslag gjennom i Senatet.

Skål Kim Jong-Il !


Kim Jong-Il får endelig pizza-restaurant i Pyongyang.

Han har sendt nordkoreanske kokker på studietur til Roma og Napoli slik at de skal lære å lage ekte italiensk pizza og pasta.

Den koreanske lederen er kjent for å være litt av en gourmet. Han liker å meske seg med eksklusiv konjakk, franske viner, kaviar og retter som haifinnesuppe. "Kim sips French wine and nibbles on Italian cheese, Japanese fatty tuna and Iranian caviar".

En mann med god smak altså.

Bare så synd at folket hans ikke synes å glede seg over dette. I stedet for å sette pris på italiensk mat, så dør de av sult i stedet.

Utakknemlige som de er.

søndag 15. mars 2009

Årets vinner av tippeligaen


Harry, javel. Men her er vinneren. Garantert.

All PR er god PR for Ryanair


Ryanair er blitt nedringt av sinte passasjerer etter at det ble kjent at selskapet ville innføre avgift for å benytte toaletter ombord på flyene.

Nå viser det seg at det ikke blir noe av dette likevel. "Men det har i alle fall gitt interessant og veldig billig PR", sier Ryanair-sjef Michael O´Leary.

Visstnok skal det ha vært problematisk for Boeing å lage myntautomater på dørene.

Forslaget føyer seg inn i en rekke av forslag som skal gjøre det mest mulig utrivelig å benytte selskapet, som for eksempel avgift på bæreposer med taxfree-varer, innsjekkingsgebyr, gebyr for bagasje, gebyr for å å bruke kredittkort (hvordan skal man ellers bestille hjemmefra?) osv.

Tidligere i vinter ble det kjent at en Ryanair-ansatt kalte en blogger "idiot and liar". Jason Roe hadde funnet en feil på bestillingssidene og klarte å få en reise helt gratis. " you are so stupid you dont even know how you did it! you dont get a free flight" kommenterte den Ryanair-ansatte på bloggen hans.

Det kaller jeg god kundebehandling.

Selskapet synes å leve etter det gode gamle slagordet: All PR er god PR.

Tibet - vi har ikke glemt


Det er 50 år siden de blodige opptøyene i Tibet. Tusenvis av mennesker mistet livet og Dalai Lama måtte flykte til India.

Aftenposten skriver at markeringen den 10.mars må ha vært en bittersøt opplevelse for Dalai Lama. Søt, fordi han har så mye støtte verden over. Bitter, fordi han fortsatt er i eksil.

Tibetkomiteen uttaler at forholdene forverres år for år. En stadig økende innvandring av hankinesere har gjort tibetanerne til en minoritet i eget land. Konsekvensene er en apartheid-lignende situasjon hvor den tibetanske befolkningen preges av omfattende arbeidsledighet, alkoholisme, analfabetisme og dårlig helsetilstand.

I forbindelse med opptøyene i mars 2008, omtalte Dalai Lama kinesernes strategi som et kulturelt folkemord, der tibetansk kultur utviskes.

Hillary, når du er i Kina og forhandler om lån til USA, kan du ikke samtidig hviske noen ord i ørene til de kinesiske lederne:

Vi har ikke glemt Tibet!

lørdag 14. mars 2009

Freedom of Speech

Et norsk selskap har tatt den flotte nettadressen Freedom of Speech.

Det er fantastisk at noen har fokus på dette viktige området. Tusener sitter fengslet rundt omkring i verden fordi de har tatt til motnæle mot styresett, religion eller lovverk i landet de bor i. Mange betaler en høy pris, ikke bare blir de selv forfulgt, men familiemedlemmer blir også fenglet, torturert eller nektet utdannelse, arbeide og utreisetilllatelse.

Men hva er det den norske siten Freedom of Speech engasjerer seg i?

Ring utlandet til riktig pris.

Hvordan prissetter vi kunst?


Så er heldigvis bildet kommet til rette. Det vakte oppsikt at maleriet "La de små barn komme til meg", malt av Lucas Cranach den eldre ca 1550, hverken var boltet fast eller sikret på annen måte. Bildet har hengt i Larvik kirke siden 1677, men natt til søndag var en stige nok til å kunne sikre seg maleriet.

Mediene har fokusert mye på pengeverdien. Og det stemmer nok at bildet er verdt ca 20 millioner.

Samtidig er jeg alltid forundret over hvordan man kan sette en pengeverdi på kunstskatter fra menneskehetens historie. Hvorfor er Nattverden verdt mere eller mindre enn Mona Lisa? Hva er mest verdt av freskene til Piero della Francesca eller Leonardo da Vinci?

Kirkene er blitt kritisert for å sikre sine verdier dårlig. De er også blitt kritisert for å være for tilgjengelige. Selv er jeg tilhenger av kirker som er åpne så mye som mulig, slik som for eksempel i Italia.

Men det krever at vi også betaler det det koster. Det er et fattig samfunn dersom vi lar kunstskatter forfalle og forvitre slik vi ser i Norge i dag. Det måtte et kronprinsbyllup til for å reparere takmaleriene i Oslo Domkirke.

Ellers var det interessant at det var kirkegjengere som fikk mistanke til tyvene i Larvik. De hadde merket seg deltakere i nattverden som var ukjente og uvante med liturgien.

Så det gjelder å være forberedt og ha lært seg liturgien godt dersom man ikke skal få mistanken kastet over seg ved et eventuelt nytt tyveri.

fredag 13. mars 2009

Bess, you is our woman forever



Historiens første Bess fra Porgy og Bess, Anne Wiggins Brown, er død, 96 år gammel.

Som farget kvinne med en fantastisk stemme fikk hun smertefullt erfare rasedelingen i USA. Hun ble blant annet nektet adgang til musikkkonservatoriet i Baltimore, og i 1936 nektet hun å synge på National Theatre i Washington fordi de nektet svarte (blant annet hennes egen familie) adgang.

Bess, you is our woman forever.

Mens vi venter på Godot II


"Liv Signe Navarsete er dagens helt for de 33.000 som daglig bruker toget mellom Oslo og Ski", heter det i en pamflett som ble delt ut av glade senterpartister på Ski stasjon i ettermiddag. Flagg hadde de også.

Og honnør skal hun ha, selv om nok noen av oss synes dette kunne ha kommet for mange år siden.

I følge Nasjonal Transportplan som ble lagt frem i dag, er det i statsbudsjettet for 2009 satt av 50 millioner kroner til planlegging. Tidligst antatt byggestart for dobbeltsporet vil være 2013, med mulig ferdigstillelse i 2018. Arbeidet med Ski stasjon kan settes i gang i 2011.

Samtidig er det mange kritiske røster til omfanget av Oslopakken som også ble lagt frem i dag.

Administrerende direktør Vibeke Madsen i HSH er forskrekket, og mener at Oslopakke 3 helt klart er underdimensjonert. "Den er tilpasset dagens befolkning, ikke morgendagens, og det hører intet sted hjemme".

I følge en undersøkelse som Transportøkonomisk Institutt har utført for HSH har mer enn halvparten av den nasjonale befolkningsveksten de siste ti årene kommet i de største byene våre, Oslo, Bergen og Trondheim. Og denne veksten vil fortsette.

Madsen minner om at samferdselsministeren er minister for hele landet, ikke bare distriktene.

Med Aftenpostens avsløringer av hvordan både denne og tidligere regjeringer har prioritert vegutbygging er jeg i tvil om hun har rett

Healing forklart

Store Norske Leksikon har interessante artikler om alternativmedisin, forfattet av Stein Bruset som har vært en forkjemper i en årrekke.

Se for eksempel artikkelen om healing:

healing
, fellesbetegnelse for ulike teknikker som skal muliggjøre psykisk og fysisk helbredelse uten bruk av konvensjonelle medisinske metoder. En healer kan defineres som en som har en naturlig evne til å formidle eller overføre livsenergi som kan fremme en helbredelsesprosess. Healere anser at kroppen vil være i bedre stand til å helbrede seg selv når energisystemet er i balanse, og at healing bidrar til menneskets naturlige evne til å helbrede seg selv. Det er ingen klar grense mellom sjel og kropp, disse ansees som aspekter av bevisstheten som gjensidig avspeiler og påvirker hverandre.

Store Norske ønsker nå at NIFAB skal få fagansvaret for artikler om alternativmedisin...

Hvor ble det av de trauste, solide, bindsterke leksikonene i bokhyllen?

torsdag 12. mars 2009

Giske trosser Strasbourg - og Høyre trosser Giske

Menneskerettighetsdomstolen i Strasbourg slo 11.12.08 enstemmig slo fast at Norge ikke kan forby politisk reklame. Ankefristen gikk ut i går, og på en pressekonferanse onsdag ble det klart at Norge ikke vil anke dommen.

Men de som trodde Giske dermed hadde gitt seg tok feil. "Vi har kommet frem til en løsning hvor også de små partiene får redaksjonell dekning i valgsendingene".

Det betyr at NRK-plakaten må utvides: «NRK skal ha en bred og balansert dekning av politisk valg. Samtlige partier og lister over en viss størrelse omtales normalt i den redaksjonelle valgdekningen.»

Advokat Kyrre Eggen som har frontet saken er, forundret over at regjeringen på denne måten kan blåse i en rettskraftig dom.

Kringkastingssjef Hans-Tore Bjerkaas mener at Giske har sådd tvil om NRKs uavhengighet.

Og TV Aftenbladet trosser Giske og viste i kveld Høyre-reklame:



Selv er jeg forundret over hvordan regjeringen gang på gang tråkker ute i det. Noen som vedder mot at Giske vil bli nødt til å snu?

Nå tilhører ikke jeg dem som lengter etter politisk reklame på TV.

Samtidig klarer jeg ikke å bli så redd som det for eksempel May-Helen Molvær var på morgen-TV i går. Da presterte hun å si at folk som var ute en tur, for eksempel i et nødvendig ærend, kunne risikere å komme tilbake til reklamepausen og fortsatt tro det var et seriøst valgprogram de så. (Er det noen som blander reklamene for VitaPro med helseprogrammet Puls?)

Ellers, hvis Molvær er vant til seriøse politikkprogram der man diskuterer saker på en ordentlig og seriøs måte, så ser hun nok andre tv-kanaler enn meg. På de kanalene jeg ser, krangler politikere om hvem som har sagt og lovet hva, og det loves i øst og vest.

Kanskje jeg like godt kan klare meg med politisk reklame.

mandag 9. mars 2009

Hjerteløst og barbarisk

En saudisk kvinne på 75 år er dømt til 40 piskeslag, 4 måneders fengsel og landsforvisning fra kongedømmet. Hennes forbrytelse? Hun hadde hatt besøk av to menn som hun ikke var i slekt med, en mann som hun hadde ammet og som dermed regnet henne som sin mor, og hans venn som hadde vært med for å gi den gamle kvinnen brød. De to mennene har også fått strenge straffer.

"This is the problem with the religious police," sier Al-Huwaider, en kvinneaktivist, "watching people and thinking they're bad all the time. It has nothing to do with religion. It's all about control. And the more you spread fear among people, the more you control them.

Den strenge fortolkningen av islam, wahabisme, er hjerteløs og barbarisk.

Hva sier kvinnebevegelsen i Norge til dette? Når går vi i protesttog mot dette?

søndag 8. mars 2009

Snikislamisering bevist

Siv Jensen advarer mot snikislamisering. Selv har vi vært redde helt siden dette hemmelige budskapet kom opp på tekst-tv 28.mars 2004:



Og så brant hun hijaben


Debatten om paroler i årets 8-maitog har vært het. Har norsk kvinnebevegelse sviktet minoritetskvinnene? Er likelønn og bygging av barnehager mer viktig enn kamp mot tvangsekteskap, omskjæring og familievold? Er det etnisk norske kvinners sak å mene noe om dette?

Og er hijab en frivillig sak? Har jenter helt ned i 7-årsalderen virkelig tatt et selvstendig valg?

Sara Azmeh Rasmussen brant sin hijab på Youngstorget i dag. Stuntet var planlagt og varslet på forhånd. Og som ventet møtte hun motstand. Sinte muslimske kvinner møtte henne med snøballer.

Jeg tror vi må våge å ta debatten.

Et spennende valg?


Så er det endelig valg i Nord-Korea. Siste gang var i 2003 da imponerende 99.9 % strømmet til valgurnene. Det hjelper nok på valgdeltakelsen at det er obligatorisk å stemme. Etter valgreglene skulle neste valg vært i 2008, men det ble utsatt uten at noen grunn ble gitt, samtidig som vestlig presse pekulerte i om Kim-Jong-Il hadde hatt et slag.

Men nå er det altså endelig valg, og folket gjør igjen sin borgerplikt. Pr søndag morgen hadde over 90 % stemt.

Det spennende ved valget er nok ikke resultatet, som er rimelig gitt på forhånd, med én kandidat på valg i hvert distrikt. Og de færreste våger vel å stryke denne, må man nemlig gå til et eget avlukke for å gjøre så. Men det kan likevel være interessant å se hvilke personer innen Partiet som seiler opp. Spesielt knytter det seg interesse til om Kim-Jong-Ils yngste sønn Yong-Un vil sikre dynastiet.

I 2006 kom rapporten Failure to Protect. A Call for the UN Security Council to Act in North Korea, med støtte fra Vaclav Havel, Elie Wiesel, og Kjell Magne Bondevik. Rapporten beskriver grove brudd mot menneskerettighetene og ber sikkerhetsrådet i FN om å gripe inn.

En dokumentar laget med støtte fra Raftostiftelsen forteller om konsentrasjonsleire med 250.000 fanger, om et system der man blir angitt og arrestert dersom bildet av landets store leder er støvete eller man kritiserer hungersnøden i landet.

Norge møter Nord-Korea i Durban 2 forhandlingene senere i april. Så da får vi en sjanse til å påvirke. Det hjelper nok.

Oppdatering: "Jeg er fylt med glede over at jeg kan bidra til å styrke den revolusjonære folkemakten gjennom min stemme, sier den 22 år gamle fabrikkarbeideren Park Mi-hyang til det japanske nyhetsbyrået Kyodo i hovedstaden Pyongyang".

fredag 6. mars 2009

Durban II - igjen


Det stunder mot Durban II, FN's rasismekonferanse i april. Libya har ansvaret for selve planleggingen, mens Iran skal skrive konferansens manifest. Det blir nok en konferanse der menneskerettigheter og demokrati står i høysetet.

Hva foreligger hittil? Krav om at religionskritikk (les kritikk av islam) sees på som en forbrytelse mot menneskeheten, ingen beskyttelse av individet men av religionen og staten (samme sak for mange), og en kraftig ensidig fordømmelse av Israel.

Flere land ser med forskrekkelse på dette, blant annet USA, Canada, Italia med flere. Men ikke Norge. Her tror vi på dialog. Jonas Gahr Støre lot seg ikke presse av Erna Solberg og Dagfinn Høybråten i Politisk kvarter på P2 i dag. Vi skal ikke true med å trekke oss. Norge kan være med å påvirke, ja han trodde på prosess. Det er sikkert mange oppfatninger av hvor mye resultater regjeringen har skapt, men ingen kan vel være i tvil om at dette er en regjering med vekt på prosess.

De som har hang til slikt kan jo melde seg inn i en dertil egnet Facebookgruppe, for eksempel denne.

Dårlig nytt fra Zimbabwe


Det meldes at konen til Zimbabwes nyinnsatte statsminister Morgan Tsvangirai (Mugabes mest profilerte kritiker) ble drept i en alvorlig trafikkulykke i dag. I følge CNN var det en front-mot-front kollisjon med en stor truck. Selv er statsministeren, sjåføren og en assistent fraktet til sykehus. Tilstanden er foreløpig uviss men visstnok ikke alvorlig.

Nå kan dette selvsagt være en helt vanlig trafikkulykke, men jeg kan ikke fri fra å sitte igjen med en uggen følelse, konspiratorisk som jeg av og til er. Under valgkampen i 2008 skal over 200 mennesker, de fleste fra opposisjonen, ha blitt drept.

Folket i Zimbabwe fortjener iallefall noe annet enn det har hatt hittil.

torsdag 5. mars 2009

Trivsel og læring - hand i hand


NRK kunne torsdag melde at elever som hadde et godt skolemiljø lærte mer enn de som har et dårlig læringsmiljø. I morgennyhetene kunne vi høre at dette kanskje kunne komme som en overraskelse på alle dem som enten la vekt på læring (høyresiden), eller på trivsel (venstresiden).

Hva var det så som ble lagt i begrepet trivsel? Det ble pekt på faktorer som fravær av mobbing, ro i klassen, tydelige regler og spilleregler i forhold til hvordan man skulle forholde seg til lærer og hverandre.

Nå er det noen av oss som aldri har sett noen motsetning mellom trivsel og læring. Jeg har for eksempel aldri trodd at mobbing og uro i klassen fremmet god læring.

Reportasjen bygde på en rapport fra Nifustep: "Elevenes læringsutbytte: Hvor stor betydning har skolen". I presentasjonen av rapporten finner man støtte for NRK's vinkling: "Det at lærerne kan starte undervisningen med en gang uten å bruke tid på å få ro i klassen, det å ha mange elever som synes de har god arbeidsinnsats og at elevene trives med sine medelever har moderat positiv effekt på elevenes læring."

Men både i presentasjonen og selve rapporten pekes det på andre faktorer også: "Vi har også sett at bakgrunnsfaktorene spiller en svært viktig rolle for elevenes resultater. På alle trinn er effektene av sosial bakgrunn (foreldres utdanning, mors og fars arbeidsmarkedsstatus), av hvorvidt foreldrene er fra et ikke-vestlig land, av om foreldrene bor sammen eller ikke og av elevens kjønn sterke og signifikante, og har en mye mer konsistent effekt enn noen av skoleindikatorene.

Disse faktorene var det kanskje ikke like spennende å dra frem?

Uavhengig av hvilke faktorer som er mest tungtveiende håper jeg uansett at skolen legger vekt på ro og trivsel. Det kan umulig skade, heller ikke for elever med en vanskelig bakgrunn.

The Teenager Audio Test

Train Horns

Bare å innrømme det gitt, hørte bare susingen fra pc'en..

onsdag 4. mars 2009

Å vente på Godot


Aftenposten hadde overskriften "Må vente på toget i årevis" på forsiden i dag. Den fikk vi god tid til å lese der vi ventet på neste tog (vårt vanlige tog var igjen, ukjent av hvilken grunn, innstilt). Hjemover var det en kjøreledning som var blitt revet ned, og som skapte forsinkelser og kaos.

Det har vært en traurig vinter for oss som trofast baserer oss på tog til jobb. Mannskapsmangel, materiellmangel, problemer med sporveksler, feil på signalanlegg og kjøreledninger som faller ned. Når toget kommer hender det ikke sjelden at det er to eller tre vogner istedet for seks. Og vi stopper lenge ved stasjonene på grunn av "manglende dørkontroll".

Da global oppvarming ble et tema blant politikerne trodde jeg i mitt enfold at vi ville se en økt satsning på kollektivtrafikk. I det minste at de ville starte å prosjektere. Eller i det minste planlegge. Men i følge Aftenposten er det i forarbeidene til Nasjonal transportplan ikke engang satt av penger til planlegging av strekningen Oslo - Ski. Ole Konttorp i Jernbaneverket sammenligner de manglende dobbeltsporene med de smale veiene på 30-tallet, da bilene kjørte til nærmeste møteplass når det kom møtende trafikk.

Siste prognose for oss som er så heldig å bo langs Østfoldbanen er at ting skal bli bra i 2017 eller 2018.

Godt da at det er satset så mye på vei de siste årene.

tirsdag 3. mars 2009

Nei til Kristiania!

Kampen for å beholde navnet Oslo sentrum er fortsatt ikke over. Og nå kommer altså en meningsmåling som viser at hele 76,3 % av de spurte i Oslo/Akershus er motstandere av endringen.

I morgen avgjøres det om store deler av sentrum skal bytte navn, og det ser ut til at det er Fremskrittspartiet som skal avgjøre det hele. I forrige uke kunne Nrk.no melde at tvilen hadde begynt å melde seg, og at de kanskje ville finne sammen med Arbeiderpartiet. "Det er jo ikke noe sug i byen for å få til denne endringen", sier Gerhardsen til NRK Østlandssendingen. Venstres Kjell Veivåg synes derimot å mene at vi nok vil venne oss til navnebyttet.

Selv er jeg altså fortsatt fornøyd med det gode og beskrivende navnet Kvadraturen på Kvadraturen, og Oslo sentrum som et greit navn på sentrum. Og Christiania og Kristiania er fortsatt gode historiske navn.

Og så er det fortsatt ikke ikke for sent å melde seg inn i Facebookgruppen.

Oppdatering 4.3: Bystyret hadde ikke tid til å behandle saken og utsetter den i 3 uker.

mandag 2. mars 2009

For mye på mp3-spilleren?

Vi er vel forhåpentligvis alle forberedt på at tollerne sjekker at vi ikke har med oss for mye alkohol når vi kommer hjem fra en utenlandsreise. Jeg er alltid glad når jeg slipper, er ikke helt bekvem med at noen skal rote gjennom skittentøyet mitt.

Men nå skal det kanskje bli verre. ABC-nyheter melder at parallelt med sluttprosedyrene i saken mot Pirate Bay, så har det vært jobbet med en Anti-Counterfeiting Trade Agreement. Forhandlingene har blitt holdt i hemmelighet, men noe har lekket ut.

Det ser ut til at tollere skal anledning til å gå gjennom mp3-spillere, mobiltelefoner, laptoper osv for å sjekke at de reisende ikke har med ulovlig nedlastet materiale. "Ettersom forhandlingene skjer i hemmelighet, får vi i praksis en lukket lovgivningsprosess. Organisasjoner og myndigheter har ingen mulighet til å komme med synspunkter og påvirke innholdet i avtalen", sier Karl Sigfrid, fra Moderaterna. "They may also have their device confiscated or destroyed, according to the four-page document" ifølge Vancouversun.

Som en som har rippet ned masse musikk fra egenhendig innkjøpte cd'er, gleder jeg meg til å reise med mp3-spilleren min hvis dette blir vedtatt. Skal vi dokumentere med foto av cd-hyllene? Kanskje jeg skal gå over til å ha med platespiller i stedet?

søndag 1. mars 2009

Obama on my mind



Den måtte jo komme, musicalen om Obama. Forestillingene starter 5.3 på Islington's Hen and Chickens Theatre. Det loves at "Obama on my mind" vil ta oss med bak kulissene i valgkampen.

Så her er det bare å bestille billetter til London.

Angerer imponert over Petter


Tyske løpere har flere ganger vært irritert over at Petter Northug vinner ved å ligge bak og la andre dra, for så å spurte. Teichmann har også uttalt seg seg om Northugs utblåsninger etter målgang. Dette er synspunkter vi også finner i rikt monn på Aftonbladets og Expressens debattsider.

Men nå har pipen fått en annen lyd. "Petter gjør en veldig god jobb i dag. Han er fremme og drar flere ganger, og han går et offensivt løp. Man må ha respekt for det han har vist, og det tror jeg alle løperne har", sier Angerer til Dagbladet.no.

Nå venter vi bare på at svenskene skal bøye seg i støvet. De gjør det nok - i hemmelighet.

Kurlturminner også etter 1537?

Nå skal også kulturlag fra 1600-1700-tallet graves ut, og Norsk forskningsråd har bevilget midler slik at man kan starte utgravinger i Trondheim.

Kulturminneloven setter et skarpt skille ved reformasjonen i 1537. Lag som er yngre enn dette har stort sett blitt fjernet med gravemaskin og mye er gått tapt. "Renessansen har dermed havnet i skyggen av middelalderen og vikingtiden rent arkeologisk", sier Knut Paasche ved Norsk institutt for kulturminneforskning til Aftenposten.

Wergeland sa om dansketiden at den var "den uægte lodning", som binder sammen de egentlige delene av norsk historie: sagatiden og det nye frie Norge etter 1814.

Senest i januar i fjor ble en av Norges mest sentrale historikere angrepet i Dagbladet for å ha fortrengt og fortidd dansketida. I sitt tilsvar beskriver Øystein Rian hvordan norske historikere helt fra 1814 nettopp ikke har gjort det. Men fortsatt lever nok myten om 400-årsnatten videre hos politikere og folk flest.

Vi får håpe at utgravingene vekker lovgivere slik at vi også verner kulturlag fra den perioden som gav grunnlaget for det selvstendige Norge etter 1814.