lørdag 28. februar 2009

Snikeuropeisering


Mange konservative i USA frykter nå snikeuropeisering. Jeg har stor forståelse for at her må det være amerikanske lover og amerikanske regler og amerikansk styresett som skal ligge til grunn for alt de gjør. Gi ikke etter for særinteresser!

Om å studere FrP-velgere

Andreas Hardhaug Olsen skriver i Minerva om venstresidens forakt for FrP-velgere og om hvordan den i kampen mot FrPs økende popularitet er sin egen verste fiende. De som hyller Obamas vekt på dialog, er samtidig fjernt fra tanken på gjensidig meningsutveksling med grilldress-velgerne. For kodeknekkerne Magnus Marsdal og Martin Kolberg, er FrP-velgere studieobjekter på linje med interessante insekter på glass.

Olsen peker det innlysende, at man aldri kan mobbe mennesker fra å mene det de mener. I valglokalet teller dessuten alles stemmer likt.

Dialog krever iallefall at man er ærlig. Det er for eksempel interessant hvor forskjellig bilde Malmös bydelsordfører gir av forholdene i Rosengård i forhold til Aftenpostens reportasje.

Dagfinn Nordbø skriver tankevekkende i Aftenposten om islamofobi, og han siterer Johann Hari's kronikk i The Independent. "All people deserve respect, but not all ideas do." Det er en grunnleggende humanistisk idé, skrevet inn i en kultur der vi legger vekt på å skjelne mellom det som tilhører Keiseren og det som tilhører Gud, mellom politikk og religion. Der vi forhåpentligvis klarer å ha respekt for at mennesker gjør seg opp sine egne meninger på fritt grunnlag og lever sine liv som de vil.

Og der vi forventer at de vi går i dialog med gjør det samme.

torsdag 26. februar 2009

Tøft å stå i stormen

Det har nok vært noen tøffe uker for Storberget og nå er han altså fraktet til sykehus for undersøkelser og utredninger. VG melder at han hadde gledet seg til å lade batteriene sammen med familien i vinterferien.

Carl I. Hagen håper det ikke er hardkjøret som ligger bak sykemeldingen. Han kan trøste Storberget med at han slipper å svare på spørsmålene om hijab-prosessen til han er frisk. Det er godt å ha noe å glede seg til når man er tilbake på jobb. Er det bare meg som opplever at Hagen er bitte litte grann hyklersk her?

Og nå melder NRK at hele regjeringen kan ha stått bak vedtaket. Hvorfor sender man ikke andre fra regjeringen ut i krigen? For eksempel Støre som er så populær?

Gjennom denne vinteren har vi sett en regjering som har latt seg presse fra sak til sak. Det er lett å glede seg over det, her vi sitter og blogger og facebook'er. Men noen betaler en pris, og man kan lure på hvem som vil orke å ta på seg politiske verv dersom det blir flere slike saker fremover (og noe sier meg at det blir det).

onsdag 25. februar 2009

Hvor er Kristiania?

Et bredt flertall i bystyrets kultur- og utdanningskomité ønsker et navneskifte på Oslo sentrum til Kristiania. Nå er det litt uklart for meg hva de legger i begrepet Oslo sentrum, men en skisse på TV i kveld viste at de tok med områder som lå langt ute på landet den gangen Christian IV flyttet byen fra Bjørvika etter den store bybrannen i 1624. Den delen han grunnla bærer i dag det ganske så dekkende navnet Kvadraturen.

Bystyret avgjør saken om én uke, og det er ikke for sent å snu, sier Arbeiderpartiets gruppeleder Rune Gerhardsen som i dag samlet Fortidsminneforeningen, Oslo Byes vel, handelsstandsforeningen og de nærmeste bydelene til åpen høring om forslaget. Og reaksjonene på forslaget var heldigvis ganske lunkne.

Så da håper vi at bystyret er i stand til å trekke forslaget. De kan sikkert kontakte regjeringen for å tips dersom de lurer på hvordan man gjør det på en rask måte.

tirsdag 24. februar 2009

Å bli krenket

Åge Sten Nilsen, vokalist i Wig Wam, har kommet med et nytt soloalbum Glamunition, forhåpentligvis til glede for dem som liker slikt. Det gjør iallefall ikke Nettavisens anmelder som slakter albumet. Nettavisen er så opprørt over kvaliteten at de likegodt har fylt ut en politianmeldelse på vegne av det norske folk.

Det syntes ikke Nilsen var noe morsomt. Han klager nå anmeldelsen inn for PFU. Advokaten Brynjar Meling kaller virkemiddelet som er brukt "en ærekrenkelse i strid med straffeloven § 247 og et kraftig overtramp av kravet til sakelighet, omtanke og riktighet av opplysninger".

Det er lett å føle med Åge Sten Nilsen som føler seg krenket av anmeldelsen.

Selv blir jeg vel enda mer krenket av å bli tilbudt den typen musikk. Riktignok har jeg signert på et opprop nylig der jeg krever at det skal være lov å krenke meg, men jeg ser nå likevel at det går en grense. For meg går den ved glamrock.

søndag 22. februar 2009

Dørum tviler på tabbe-forklaring i hijab-saken

Odd Einar Dørum er fortsatt undrende til forklaringene om at det var en tabbe som førte til at vedtaket om å tillate religiøse hodeplagg ble publisert på departementets hjemmesider. Selv har jeg fortsatt ikke endret mening siden 21.2, og jeg har lite å tillegge saken.

Med takk til Herb deler jeg imidlertid hans tegning av mulige politiuniformer:


Kan rettferdigheten noen gang skje fyldest i Kambodsja?



Ved en FN-støttet domstol sitter Kaing Guek Eav, bedre kjent som Dutch, tiltalt for krigsforbrytelser, forbrytelser mot menneskeheten, tortur og drap.

På tre og et halvt år klarte Røde Khmer-regimet å ta livet av 1,7 millioner mennesker, nesten en fjerdedel av befolkningen. Svært mange ble henrettet, mange hakket i hjel med kjøttøkser, resten døde av tortur, sult, tvangsarbeid osv.

En artikkel i Forskning.no (2005) forsøker å forstå hvordan dette kunne skje, og peker på en spesiell blanding av kommunisme, buddhisme og en kambodsjansk blanding av "slavementalitet" og paranoia.

Like mye kan man undres på hvordan intelligente og oppegående mennesker i Norge kunne forsvare dette regimet, ja se på Kambodsja (Kampuchea var det politisk korrekte navnet) som et foregangsland.

Bernt Hagtvet peker i sin kronikk "Det unnvikende oppgjøret" (2003) på fenomener som "lengselen etter de totale løsninger og den absolutte sannhet. Etter å tre i historiske krefters tjeneste. Flukt fra friheten". I sitt tilsvar medgikk Pål Steigan at "Dette er diametralt motsatt av det vi trodde og håpet på, vi som støttet frigjøringskampen".

Men det er vel noen av oss som synes denne erkjennelsen kom lovlig sent. Og som en nasjon som liker å se på seg selv om en forkjemper for menneskerettigheter, kunne vi ha protestert sterkere?

...
Spør meg som "skyld"! Det er et grusomt ord.
Enhver er skyld i alt som hender på denne jord!
I blygsel skal du snu ditt ansikt bort:
Hva én har syndet, har vi ALLE gjort.

Vi har sett uskyld, og vi har skjendet den.
Vår egen store skyld er alt vi har igjen.
Vi har sett skjensler, og vi lot dem skje.
Ti det var skjensler, alt vi kunne se!


Fra "Mea Maxima Culpa" (Jens Bjørneboe, 1966)

Psykisk syke i fengslene

Brennpunkt forsøkte den 3.2 å reise en viktig debatt om det manglende tilbudet til psykisk syke fanger. Timingen var nok ikke god, midt mens striden raste om ytringsfrihet og hijab.

Dokumentaren viste syke fanger uten annet tilbud enn en fengselsprest (ære være ham) og fengselsbetjenter som også skal ivareta kontroll og disiplinerende tiltak.

Nå tilhører ikke jeg dem som savner Reitgjerdet. Men det må da være mulig å gi syke fanger et annet tilbud enn en reimseng? Hvorfor kan vi ikke bygge fengselsavdelinger der det også er ansatt psykiatrisk helsepersonell?

Det er vel lite trolig at det hjelper i den forstand at fangene løslates som friske samfunnsstøtter. Men kan vi leve med at vi behandler noen av de svakeste i samfunnet på denne måten?

lørdag 21. februar 2009

The Animals - House of the Rising Sun (1964)

"Mørkets fyrste" ikke noen fyrste likevel


I følge Washingtonpost viser deg seg nå at Richard Perle, i Bush-tiden ble kalt "Prince of Darkness", likevel ikke har vært neokonservativ. Det viser seg også at neokonservatismen ikke har eksistert, heller ingen neokonservativ utenrikspolitikk.

Jeg har i noen år svevd i den villfarelsen at Perle var en forkjemper for et USA som ledet gjennom å vise muskler, gjerne gjennom bruk av militærmakt og gjerne alene dersom man ikke fant noen "villige". 1996 ledet han en arbeidsgruppe som leverte en rapport blant annet om viktigheten av å fjerne Saddam. Men nei, han har ikke lest rapporten likevel. Hans brev til Bush der han igjen krever bruk av militærmakt husker han ikke helt (han har dem ikke foran seg), og betydningen av Bush' National Security Strategy er vel også minimal, Perle tror ikke Bush leste den.

Sorry Fukuyama og alle andre som trodde det var en retning i internasjonal politikk som kunne benevnes nekonservatisme. Vi tok feil.

Kanskje Perle også innser at det ikke gikk helt som han hadde trodd. 6 år etter krigen i Irak er det fortsatt langt mellom de jublende folkemengdene som hyller amerikanske soldater, selv om ting kanskje går noe bedre nå.

Men som vi har sett i norsk politikk de seneste ukene så er det mye sant i de norske fjellvettreglene: Det er ingen skam å snu.

Flause av hvem?

Så var det likevel ikke solospill fra statssekretæren og den politiske rådgiveren i Justisdepartemenet. Nei, i følge Dagsavisen så var det en byråkrat som ved en feiltakelse la ut meldingen 4.februar om at det er "besluttet at Politiets uniformsreglement skal endres slik at det gis anledning til bruk av religiøst hodeplagg».

La meg forsøke å oppsummere min forståelse av denne saken:

Departement offentliggjør altså ved en feil en beslutning som egentlig ikke er tatt. Storberget medgikk i går at han på dette tidspunktet "trengte mer prosess". Han velger likevel å kjøre saken og gå i krigen for den i nesten to uker. Departmentet legger seg ytterligere ut med Politiets Fellesforbund som man allerede har et anstrengt forhold til.

Så lekker noen til pressen at det er statssekretæren og rådgiveren som har tatt seg til rette. I stedet for å forklare at dette ikke er tilfelle, nekter statsråden å si noe når han har pressekonferanse 20.2. Han vil tydeligvis heller beskytte en anonym byråkrat enn sin egen statsekretær og rådgiver.

Sorry, Storberget. Det er ikke bare en anonym byråkrat som har gjort en tabbe her.

fredag 20. februar 2009

Uforglemmelig

En lege å stole på


Så er sesong 2 snart slutt. Gjennom snart 46 episoder har vi fulgt den kyniske og meget intelligente legen Gregory House (M.D.) og hans team på Princeton-Plainsboro Teaching Hospital.

Skaperen av serien er åpen på at han alltid har vært fan av Sherlock Holmes. Og jakten på sykdommer og medisinske årsaker er spennende. Men vel så morsomt er det å observere den slemme og ufølsomme Dr House. Og så er det ikke noen ulempe at hovedrollen spilles av Hugh Laurie.

Heldigvis er det flere sesonger.

(Og vi har fått lyst til å se om igjen den vannvittig morsomme Woodhouse-serien med Stephen Fry fra tidlig 90-tall).

Stoltenberg føler seg ikke dum

Stoltenberg er enig i at det har vært dårlig saksbehandling

- Du forsvarte Navarsete i blasfemisaken, og dagen etter trakk hun forslaget sitt. Så forsvarte du Storberget i Stortinget og sa at du ønsket en lang og grundig debatt - og dagen etter trekker han vedtaket sitt. Føler du det (sic.) litt dum?
- Jeg føler meg ikke dum, svarer Stoltenberg.

Og så var den saken lagt død

Jeg sitter igjen med meget blandede følelser etter dagens pressekonferanse.

På den ene siden er jeg selvsagt glad for at regjeringen trekker hijab-saken. Det er bra at vi fortsatt skal ha et politi i uniformer uten religiøse symboler. Nå tror ikke jeg at vi ville fått et ras av krav om å få bruke sameluer og bunadsluer. Men jeg synes det er viktig at en uniform nettopp er en uniform - en lik drakt.

Og jeg tror ikke integreringen av mennesker med en annen kulturell bakgrunn hadde blitt fremmet ved å tillate kulturelle og/eller religiøse innslag.

Så det var en klok beslutning dere tok, Storberget.

Men her er det mange ting som ikke er bra.

Vi kan jo starte med pressekonferansen. Jeg er vel ikke den første som mener at det er en svekket minister vi så. At han ikke ville legge skylden på sine underordnede er veldig bra. En sjef skal aldri gjøre det. Men det har vært en svært uryddig prosess, ja jeg lurer faktisk på hva slags prosess det har vært. Jeg tror på åpenhet og ryddighet i offentlig forvaltning (ja, jeg vet jeg er utopist). Hvordan er saken forankret? Hvem har blitt hørt? Hvilke motforestillinger har man hatt? Det får vi nok aldri vite.

Og så har jeg lest talløse innlegg på nettet som krever et verdinøytralt politi. Politiet skal selvsagt tjene hele folket, alle samfunnslag og alle trosretninger. Men: for meg er det faktisk viktig at vi har noen sentrale verdier i samfunnet som ytringsfrihet, like rettigheter for kvinner, demokrati og respekt for både mindretall og flertall. Og politiet skal forvalte disse verdiene. Jeg håper at vi fortsatt kan strebe etter et mest mulig livsynsnøytralt samfunn selv om det aldri bør bli verdinøytralt.

Og så synes jeg det er betenkelig hvordan Hadia Tajik blir hengt ut på nettet. At hun har gjort noe dumt kan godt være. Men det har også kanskje Astri Aas-Hansen. Og Storberget. Og Stoltenberg.

Hvis vi er så opptatt av vestlige verdier som kontrast til islam burde vi kanskje leve etter dem også.

Silly Olympics

torsdag 19. februar 2009

Hvorfor går dere så mye saktere nå, russere?


spør Sveriges landslags-trener Wolfgang Pichler i Dagbladet.no. Og russerne hevder til og med at Bjørndalen må miste sprintgullet fra lørdag fordi han droppet en runde på stadion og gikk rett ut i løypa.

Jeg husker skuffelsen over Mika Myllylä og de andre finnene i Lahti-VM i 2001, og det er tankevekkende å lese hvordan Per Elofsson opplevde å forsøke å henge på Johan Mülegg i OL i 2002.

Og Floyd Landis får sykle Tour de France i sommer?

Det blir iallefall uten meg som tilskuer.
Oppdatering 21:45: Hjelmeset forteller hvordan han opplevde å konkurre mot dopede motstandere.

mandag 16. februar 2009

Heldigvis er NAV godt forberedt

Historiene om hvordan arbeidsledige møter NAV-systemet strømmer på. "Hvorfor dro du på ferie?" spør sosialkontoret arbeidsledige som kommer for å få sosialstøtte - som er sendt dit fordi behandlingen søknaden av arbeidsledighetstrygd tar for lang tid. (Hæh, jeg trodde NAV-reformen gikk ut på å samordne arbeidskontor, sosialkontor og trygdekontor??)

Jeg må innrømme at jeg stusser. Som så mange andre ble jeg urolig over hvordan NAV-kontorene skulle møte alle de som trolig kom til å miste jobben som følge av finanskrisen. Men Tor Saglie kunne 29.11.08 berolige oss og NTL. "Organisasjonenes frykt er overdreven" "NAV har god kontroll og konkrete planer for hvordan de skal styrke kapasiteten".

Jeg venter i spenning, Tor Saglie.

Uvanlig raske klimaendringer mot slutten av siste isttid

Nrk.no melder at en gruppe forskere har rekonstruert klimaet rundt Nord-Atlanteren år for år mot slutten av siste istid. Resultatene er publisert i Nature Geoscience og indikerer at perioden var preget av ekstremvær med uvanlig raske klimaendringer.

Mugabe kjøper luksusbolig

Dagbladet melder at Mugabe har sikret seg en passende bolig.

Her er det ikke snakk om timeshare i Spania, nei han slår til med en bolig i Hong Kong til 39 millioner kroner. Han og hans kone trenger nok god plass, Grace Mugabe samler på marmorstatuer til en halv million kroner og håndvesken hun kjøpte i Singapore koster 85.000. Alt i norske kroner - den lokale valutaen er det litt vanskelig å holde orden på.

Og så er det sikkert deilig å komme vekk fra den lokale fattigdommen og alle de sultne og syke menneskene. Bare av kolera har det dødd 3.500 den siste tiden.

Vi får ønske dem en fortreffelig alderdom i Hong Kong.

torsdag 12. februar 2009

Jagland - stå på!

Mange stortingspolitikere og tidligere regjeringsmedlemmer avslutter sin karriere som fylkestingsordførere. Vi hører fra noen av dem av og til, andre er borte fra min horisont iallefall.

Jagland derimot gir seg ikke! Han viser igjen og igjen mot og sier hva han mener, selv om det må smerte på Youngstorget. Den 2.2 publiserte han en kronikk i Aftenposten mot Stoltenbergs planlagte bruk av pisk mot ytringsfriheten. Kronikken var kanskje utslagsgivende for regjeringens snuoperasjon?

Nå sier han sin mening om Norges deltakelse på FN-konferansen om rasisme. Budskapet er at vi bør holde oss hjemme - eller reise hjem om utglidningen når det gjelder menneskerettigheter ikke stopper.

Spørsmålet er bare om Støre merker når det begynner å gli ut.

Jeg er sannelig ikke sikker.

Email til Østlandssendingen i dag

Som mange sikkert har fått med seg har NSB hatt store uregelmessigheter i sin trafikkavgang i den siste tiden.

Vi passet derfor på å ha på P1 i dag tidlig for å få med oss siste nytt om det toget vi pleier å ta til byen. Med 22 kalde grader ute er det lite fristende å tilbringe mer tid enn nødvendig på perrongen.

Stor var derfor vår forundring over Østlandssendingens prioriteringer denne morgenen. Etter å ha spilt Ingebrigtsen eller noe sånt (ikke helt vår smak men vi holdt ut) gikk dere rett over til Gro Anita Schønn (fortsatt ikke helt vår smak, men sånn er det).

Og SÅ kom trafikkopplysningene. Der startet man med å si at det var mye innstillinger i togtrafikken men at de ikke rakk å si noe om det. Så sa de litt om at det gikk veldig tregt i biltrafikken. Nå har aldri jeg skjønt hvorfor det brukes så mye tid på å fortelle at det går tregt på hovedveiene inn mot Oslo. Det har mange av oss skjønt for lengst, og vi reiser derfor kollektivt.

Hvorfor kunne man ikke kuttet én melodi og prioritert opplysninger for de tusener som faktisk reiser med NSB en kald vintermorgen?

Og ja, toget vårt viste seg å være innstilt.

søndag 8. februar 2009

Midt-Østen



Kom over denne bloggposten med et tenkt kart over Midt-Østen for en tid siden. Greia er ikke å foreslå at stater skal splittes opp, men å tegne opp hvordan Midt-Østen kunne sett ut dersom man hadde tatt hensyn til folkegrupper og kulturer.

Så gikk det bra (kanskje)

Noen dager siden det skjedde riktignok, men saken er såpass viktig at den er fortsatt er verdt noen ord. Jeg snakker selvsagt om den famøse blasfemi-paragrafen som regjeringen hadde tenkt å tvinge Stortinget til å gjemme inne i rasismeparagrafen. Ikke lett å vite hva som ligger i "kvalifiserte angrep på trosretninger og livssyn", men jeg er sikker på mange hadde hatt fantasi nok og vilje nok til å dra noen for retten for å finne det ut.

Det skremmende er faktisk hvor lett regjeringen trakk saken. Det var med vantro jeg hørte hvordan Liv Signe uttrykte seg onsdag morgen. Siden vi som folk ikke hadde forstått hva de ville (og de ville selvsagt FORSTERKE ytringsfriheten må vite!) så var det like greit å trekke hele saken. Jeg kunne ikke unngå å i sitte igjen med inntrykket av at det hadde vært best for regjeringen å få seg et nytt folk?

Eller kanskje folket skulle få seg en ny regjering?