tirsdag 22. september 2009

Svar på en utfordring

Bård Vegar Solhjell (@bardvegar) skal delta i Soria Moria 2 forhandlinger og inviterte i dag sine Twitter-venner til å legge igjen kommentarer på bloggen hans om hva vi ønsket at SV skulle prioritere i forhandlingene.

Det er viktig å delta i den politiske debatten selv om valget er over - og jeg valgte to temaer som jeg mener at SV bør kunne stå inne for (selv om jeg med skam å melde ikke har lest programmet).

For det første forventer jeg en kraftig satsning på forskning og høyere utdanning.

Basisbevilgningene ble beskåret med det såkalte "hvileskjæret", og selv om de har økt noe under Tora Aasland er fortsatt ikke lønnskompensasjonen dekket opp (spesielt økte pensjonsutgifter). Og vi har fortsatt en defensiv holdning til å satse på forskning, ref Forskningsmeldingen som ble lagt frem i år.

Norge trenger et næringsliv som ikke er basert på en oljeøkonomi, og med evne til omstilling. Ikke minst står vi overfor store utfordringer i forhold til miljøteknologi og satsning på forskning for å produsere mat til verdens økende befolkning. Pandemi-frykten det siste året bør også være en påminnelse til oss om viktigheten av å satse på forskning innen legevitenskap og medisin.

For det andre forventer jeg en kraftig satsning på kollektivtrafikk, ikke minst i form av en forsert jernbanesatsning!

Vi trenger tog hvert tiende minutt inn til de store byene i Norge, slik at folk ikke står og stamper i bilkø og slipper ut eksos. Og vi må ruste opp materiellet kraftig slik at vi slipper å slite med kjøreledninger, signalanlegg, defekt materiell og "manglende dørkontroll". I de store byene må vi ha pålitelig trikk- og bussforbindelser på tvers. Mellom de store byene trenger vi bedre ekspressbussforbindelser der det er mest optimalt.

Dette er god miljøpolitikk!

SV: hva sier dere? Er dette viktigere enn SFO?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar