mandag 28. september 2009

Et nedrig angrep

Det er lenge siden jeg har sett et så nedrig overfall på et uskyldig vesen som ikke selv kan ta igjen.

Jeg tenker på Aftenpostens angrep på huskatten.

Underoverskriften sier "Den koselige huskatten er en effektiv drapsmaskin".

"De er utrolig effektive i sin jakt på smågnagere, småfugler, sommerfugler og slanger".

Men så avslører de seg selv lenger ned i artikkelen: "Vi vet ikke hvor mange katter som finnes eller eksakt hvilken skade de gjør. Det vi vet, er at de ikke tilhører norsk fauna".

Tiltakene som foreslås er altså ikke basert på fakta, kun på synsing!

Og hvem er de som skal definere hva som "tilhører norsk fauna"?

Så går man over til å drøfte uhyggelige forslag som får kaffen til å sette seg i halsen hos meg.
  • Holde katter innendørs?
  • Klippe klørne?
  • Båndtvang?
  • Sette på dem bjelle for å skremme fuglene?
Det verste er kanskje betegnelsen "drapsmaskin".

Og det fra en representant for menneskeheten.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar