lørdag 28. november 2009

Et trist jubileum

I dag er det 15 år siden det norske folk - for andre gang - sa nei til å bli medlem av det europeiske samarbeidet.

1372584 (47,8 %) stemte ja, mens 1500556 (52,2 %) stemte nei.

Gjennom EØS-avtalen har vi sagt ja til å delta i det indre markedet, og og vi har sagt ja til å underkaste oss et lovverk vi ikke selv kan påvirke.

Vi sa nei til å bli med i et freds- og demokratiseringsprosjekt som har skapt et helt nytt Europa og som også integrerer tidligere østeuropeiske land.

Vi sa nei til å delta på den politiske arenaen i Europa.

Vi sa nei til å være med å utvikle EU som nå er i en spennende prosess, spesielt etter Lisboatraktaten der blant annet Parlamentet får mer makt.

Nei til å være med i viktige diskusjoner om klimatiltak og utenrikspolitikk.

Og ja til fortsatt å være Annerledeslandet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar