mandag 18. januar 2010

Mediene på Haiti

De fryktelige bildene fra Haiti fyller tv-ruten døgnet rundt og de store tv-stasjonene og avisene har alle sendt opptil flere reportere.

Mange kritiserer dette, ikke minst fordi de kan gå i veien for hjelpearbeiderne. Og selv om de bringer med seg vestlig valuta må de nødvendigvis tære på allerede minimale ressurser.

Likefullt tror jeg at vi er blitt så herdet av all verdens katastrofer at den dagen tv-kameraene slukkes, ja så vil også strømmen av penger til hjelpeorganisasjonene avta dramatisk.

Men ved neste korsvei kunne kanskje tv-stasjoner og aviser samarbeide og sende langt færre?

2 kommentarer:

  1. Uten å ha tallene på bordet tviler jeg på at folk sendte så veldig mye mer penger før kameraene ble slått på.

    Og er det ikke nesten like "umoralsk" å bo i luksus her oppe i nord? Isåfall vil man få det vanskelig å leve i harmoni med sin egen moral.

    SvarSlett
  2. Nei, det ble vel sendt veldig lite før kameraene ble slått på. Mitt poeng er bare at behovene er så enorme nå at vi trenger mediene til å minne oss på det.

    Jeg synes ikke det er umoralsk at vi lever i et godt samfunn med demokrati, respekt for mindretallet og gode velferdsordninger. Det er et samfunn våre forfedre har vært med å bygge.

    Men det er umoralsk hvis vi lukker øynene for det som skjer i resten av verden.

    SvarSlett