torsdag 1. april 2010

Tilbake til damptog?

Den 24.3 løsnet seksten godsvogner, og tre mennesker på Sjursøya ble drept.

Den 29.3 var det full stans på hele togtrafikken i hele Norge etter en feil med strømtilførselen til en server i Jernbaneverkets kommunikasjonssystem.

Den 30.3 løsnet et togsett med fire voger fra det andre togsettet ved Hamar stasjon. Denne gangen var det et persontog, men ingen ble heldigvis skadet.

I kveld er det full stopp på Hovedbanen etter en avsporing ved Gamlebyen.

Bård Vegard Solhjell spurte den 30.3 på Twitter om det hvilte en forvbannelse over norsk jernbane.

Man kan sannelig lure.

Men det kan kanskje hjelpe med litt prioritering. Og gjerne kraftigere og mer ambisiøst enn Nasjonal Transportplan.

Per Kleppe tar i Dagsavisen i dag til orde for et samarbeide med private aktører. Men det er kanskje litt flaut å innrømme at det kunne være lurt.

Noen mener at på den tiden da man fyrte med kull så var togene i rute. Det er mulig. Da hadde man en fyrbøter på hvert tog. Og stasjonsmestere på alle stasjoner med ansvar for kryssing av tog. Dette har vi effektivisert oss vekk fra.

Billigere ja, men mer effektivt?

2 kommentarer:

  1. Klart vi skal gå tilbake til damptog, og konduktører i ordentlige uniformer med blanke knapper og pussede sko.

    Er det noe å spørre om, da?

    SvarSlett
  2. Jeg videresender tipset til Kleppa.

    SvarSlett