mandag 4. januar 2010

På vegne av venner

Kristopher Schau har hatt mye rart for seg.

Julen i fjor bestemte han seg for å begynne å gå i kommunale begravelser. Begravelser betalt av Oslo Kommune, med en hvit kiste i en kirke uten andre tilstede enn presten og begravelsesbyrået.

Begravelsene kjennetegnes av at dødsannonsen undertegnes med "På vegne av venner", noe som også er tittelen på årets vakreste bok.

"Det er tross alt noen som har gått bort. Et liv har opphørt å eksistere, men ingen er der for å ta avskjed. Er det da noe mer enn et stort empatisk sort hull hvor samfunnet er satt til å gjøre sorgen for oss? Der nasjonen tar seg av det praktiske".

Den som ikke leser denne med en stor klump i halsen har et hjerte av sten.

Det er mennesker som begraves.

Mennesker som har levd et liv og betydd noe for andre. Men som dør uten at noen gråter over dem.

Les, og bli berørt.

2 kommentarer:

  1. Og så har faktisk denne Schau endelig gjort noe fornuftig! Bare det!!

    SvarSlett