søndag 10. januar 2010

Ta grep Kleppa

Knut Arild Hareide, leder for transportkomiteen i Stortinget, er opprørt over situasjonen i togtrafikken og krever at samferdselsministeren tar grep.

I følge VG ønsker han at NSB får konkurranse fra flere aktører.

Etter mitt skjønn (og jeg har nå pendlet på Østfoldbanen i over 8 år), så er problemet nedslitt materiell - både togsett, signalanlegg og sporveksler - og manglende kapasitet på skinnegangen.

Jeg har vokst opp i en familie der man i flere ledd bakover har vært stolte arbeidstakere i NSB.

I dag er selskapet splittet opp i diverse selskaper.

Noen har ansvaret for infrastrukturen, noen for transporten, noen for serveringen og noen for stasjonsbygninger osv.

Alle skylder på andre - og ingen har totalansvaret for at vi kommer frem.

Den eneste måten jeg kan se at privatisering kan bedre situasjonen er at aktørene setter krystallklare krav til infrastrukturen de skal operere på.

Flytoget fikk gode, rette linjer der de kan kjøre med høy hastighet. Men også de er avhengig av å kjøre parallellt med vanlig NSB, og da har de forkjørsrett.

Jeg tror den eneste løsningen er en kraftig satsning nå.

Erstatt tog med buss hver helg fremover og sett igang døgnkontinuerlig jobbing. Vi trenger nye skinner, dobbeltspor, nye sporveksler, nye signalanlegg og nye kjøreledninger.

NÅ.

Og jeg er nesten fristet til å si at hvis privatisering er det som skal til for at Stortinget skal investere så det monner i infrastruktur, så er det bra.

NSB er uansett ikke hva det engang var.

1 kommentar:

  1. http://pyroklastisk.blogspot.com/2010/01/viva-il-duce.html

    SvarSlett