torsdag 29. april 2010

Ja til tortur?

Hver tredje nordmann sier ja til tortur skriver VG i dag.

Det er Respons analyse på oppdrag fra Civita som har utført undersøkelsen. Og ca en tredjedel av de spurte svarer altså ja til tortur for å få frem informasjon om terrorplaner. Ca 20 % er usikre.

Interessant nok er støtten til tortur størst blant Frp-velgere.

Nå tviler jeg vel litt på om terrorister kan behandles som røverne i Kardemomme by. Er det noen som fortjener "jernhanskene" til Storberget er det folk som lemlester og dreper uskyldige mennesker.

Men det er likevel et stykke igjen til å støtte tortur.

Dersom vi gir igjen med samme mynt slår vi bena under vår argumentasjon for humane verdier og universelle rettigheter.

Det er viktig at Obama har tatt en så klar stilling i denne saken.

2 kommentarer:

  1. Du har rett. Det er langt igjen til å støtte tortur. Og hadde spørsmålet vært stilt annerledes, hadde heller kanskje ikke så mange sagt ja til tortur. Vi har skrevet litt om det på Amnestys blogg: blogg.amnesty.no.
    Hilsen Kristin i Amnesty.

    SvarSlett
  2. Er det verkeleg interessant at støtta er størst blant FrP-veljarar - eller er det eigentleg mest opplagt? FrP er jo eit uttrykk for dei mest infantile haldningane vi har her i landet. Eit argument mot allmenn stemmerett.

    MAKT TIL MULLAEN!

    SvarSlett