lørdag 30. januar 2010

Obamafamiliens vektkampanje

Michelle Obama har startet en kampanje mot overvekt hos amerikanske barn.

Prisverdig, i og med at hver tredje barn i USA regnes som overvektig.

Fru Obama fronter et kosthold med færre burgere, mer frukt og vann istedet for brus. Flott.

Mindre bra er det at hun bruker sine barn i kampanjen.

Hun burde ikke fortelle offentlig at familielegen synes et av barna er "lubben". Hvordan må det oppleves for barnet?

Man skal også være svært forsiktig med å ta opp slike spørsmål internt i familien, spesielt kanskje med jenter i tenårene.

Det handler både om selvbilde og om et naturlig forhold til kosthold.

4 kommentarer:

  1. Dette reagerte jeg også på. Jeg synes det både var upassende og ubehagelig å lese at begge foreldre har kommentert deres barns vekt offentlig.

    SvarSlett
  2. Helt enig. Skal ikke kommenteres i det hele tatt, hverken privat eller offentlig. Altfor mange har blitt syke av nettopp dette.

    Fin blogg du har, Liv-Marit!

    SvarSlett
  3. Men The Onion har jo vist at mobbing av overvektige barn fungerer.
    http://www.theonion.com/content/video/in_the_know_should_we_be_shaming

    SvarSlett