lørdag 27. mars 2010

Alexander Kielland

For tretti år siden havarerte boligplattformen Alexander Kielland på Ekofisk-feltet i Nordsjøen, og den største norsk ulykken i fredstid var et faktum.

123 mennesker mistet livet, og de andre 99 som var ombord samt alle i redningstjenesten må leve med vonde minner.

Det var en sterk påminnelse om at oljeeventyret som har brakt så stor rikdom til Norge kostet.

Og de som betalte prisen var vanlige mennesker. Mange av dem som var ombord hadde ikke sikkerhetskurs. De var elektrikere og håndverkere som var på riggen for å gjøre en jobb.

Vi står i en stor gjeld til alle dem som har bidratt til norsk oljeutvinning. En gjeld som norske myndigheter ikke alltid synes å erkjenne.

Heller ikke når det kommer til nordsjødykkerne. Mange av dem fikk helsen og livet ødelagt, men har fortsatt ikke fått den erstatningen de fortjener.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar