onsdag 10. mars 2010

Sviket mot Groruddalen

(17.mai-feiring på Grorud, 1966)

Tom Egeland, som er vokst opp på Kalbakken, har blogget så fint om Groruddalen.

Det som er viktig for Groruddalen er å få "politikere og byråkrater, myndigheter og byplanleggere", (som) "forstår denne pulserende, levende, glade og særegne dalen. Og at de respekterer og støtter oss", sier han.

Det er en sorgens dag når en del av Oslo med en befolkning på størrelse med Stavanger får lagt ned sitt eneste sykehus.

Og en skam for politikere, byråkrater, myndigheter og byplanleggere.


(Bildet er fra Grorud senter, sannsynligvis våren 1968 Denne bloggens forfatter til venstre i kledelig lue).

3 kommentarer:

  1. Tja, på den ene sida, folk fra Groruddalen har åpenbart vært nord for Sinsen-krysset.

    Men Oslo er altså et fylke der man fra mange steder kan se alle lokalsykehusene, og i tillegg ha kort vei til nok et universitetssykehus. Samt no' smågreier i Sandvika.

    n møtte for mange år siden noen som var sentrale i Lokalsykehusaksjonen (med forbehold om navnet på denne aksjonen). Disse var fra et av de tre nordligste fylkene, og hadde latt seg lure til å mene at problemene med å sentralisere i et knøttfylke som Vestfold var å sammenligne med hva det vil si å miste lokalsykehuset de fleste steder på Vestlandet, Nord-Vestlandet, Trøndelagsfylkene og de tre nordligste. Vi kan for den saks skyld ta med utkantene i Telemark, Buskerud, Oppland og Hedmark.

    Altså, at det tar så lang tid å komme seg til sykehuset for deler av befolkningen, at det går på liv, helse og trivsel (mulighet for å få besøk) løs.

    Og altså, ikke å måtte bytte offentlig transportmiddel en gang eller to innen byen Oslo.

    Så for oss er det å høre folk fra Oslo snakke om tap av lokalsykehus lettere latterlig.

    SvarSlett
  2. Selvsagt er det langt til sykehus i store deler av Norge. Det er også langt til teater og til universiteter.

    Mitt poeng er at Oslo ikke prioriterer Groruddalen.

    Alle levekårsundersøkelser jeg har sett viser at Groruddalen og indre øst i Oslo kommer dårlig ut. Fafo lagde feks en rapport i 2008 som viser markant dårligere helsetilstand hos befolkningen i Groruddalen.

    Så dette handler om mer enn reisevei.

    Jeg bor ikke i Groruddalen, men skjemmes over politikere og byplanleggere som tilsynelatende ikke bryr seg om en så stor del av Oslos befolkning.

    Og som knapt nok er representert på Stortinget.

    SvarSlett
  3. Er ikke uenig, men det er litt viktig å velge seg sine saker. Aker sykehus er ikke ei sånn sak.

    Det såkalt "frie" skolevalget er nok bedre: Det er et system som sørger for at slike områder får dårlige videregående skoler.

    Sånn for ordens skyld, det er andre sider av Oslos sittende flertalls innsats på skole vi har mer sans for. Forutsatt at resultatene i Groruddalskolene ikke egentlig er juks med hvem som teller med? Vi har ikke vært i stand til å finne ut nok om dette spørsmålet.

    SvarSlett