Rådgivende Ingeniørers Forening har levert en knusende rapport om norsk infrastruktur
Kommunale bygg får karakteren 3. Det er store oppgraderings-behov, spesielt på VVS og klimaskjerming.
Helsebygg får karakteren 2. Nye krav til tekniske standarder setter store krav til investeringer, og det er et stort vedlikeholds-etterslep. Spesielt pekes det på at dette blir bekymringsfullt i lys av befolkningsveksten.
Jernbane får ikke uventet karakteren 2. Anleggene er i så dårlig forfatning at de kan bryte sammen. Det er et enomt vedlikeholdsetterslep, og en fornyingsgrad på 1 % av nettet årlig i løpet av 90-tallet. Det vil ta minst 20-30 år før målsettinger knyttet til tog rundt storbyer og godstransport er på plass.
Lufthavner får en 4-er. Her er det gode banesystemer og få forsinkelser. Det er endel eldre og lite tilpassede bygg, men Avinor har gode prognoser og fokus på sikkerhet.
Riks- og fylkesveier får en svak 3-er. Det er et stort behov for velikehold og veiene tilfredsstiller ikke dagens standarder.
Kommunale veier får karakteren 3. 30 % av veinettet har et snarlig behov for vedlikehold eller utskiftninger, og vedlikehold blir ofte en salderingspost i kommunebudsjettene.
Vannforsyningsanlegg får en 3-er. Det norske vannledningsnettet lekker 30 % av vannet, og her er vi en versting i Europa. Det vil ta over 50 år før før den delen av nettet som bør oppgraderes er oppgradert.
Avløpsanlegg får karakteren 2. Avløpsnettet er gammelt og det er behov for store utskiftninger. Kun 18 % er tilknyttet miljøvennlige renseanlegg mot 80 % i andre land.
Avfall får en 4-er. Det pekes på noen mangler i transport og miljøhensyn ved deponier. Et usikkerhetsmoment her er rekruttering til bransjen.
Energiproduksjon får en 4-er. Her er det god standard og planer for oppgradering., men lite produksjon av vindkraft.
Energidistribusjon får også en 4-er. Elektrisitetsnettet har i hovedsak god standard, men det pekes på en lav fornyelsestakt og usikkerhet rundt planlagte nye strømnett.
Store prosjekter må løftes ut av politikken sier Stein Aasbø i Dagbladet i dag. Politikernes tidshorisont er for kort, de har ikke politisk råd til å tenke helhetlig og langsiktig.
Men har vi råd til at de lar være?
Om kamelen og nåløyet (og litt om sosialistiske bibelguider)
for én dag siden


Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar