Nå nærmer den seg kraftig, pandemien vi har ventet på siden april. Og Norge har bestilt 2 doser vaksine til hver av oss. Selve vaksinen koster totalt 650 millioner kroner.Avisen Vårt Land har også beregnet at det å sette vaksinen på 4,7 millioner nordmenn vil koste helsemyndighetene nesten 800.000 arbeidstimer. I tillegg kommer overvåking og registrering av bivirkninger hos pasienter.
Vannvittig sløsing med penger mener Helge Solbakk professor i medisinsk etikk ved UiO. For 99 % av oss vil sykdommen være som en vanlig influensa, kanskje mildere. Vaksinen er heller ikke utprøvd.
Nå møtes Solbakk av kraftig kritikk i alle radioprogrammer der han stiller opp. "Det er lett å være etterpåklok" sier representanter for Helsedirektoratet.
Ja det er jo alltid det.
Og det er ikke vanskelig å se for seg hvordan kritikken hadde haglet over myndighetene dersom de ikke hadde bestilt vaksiner tidligere i vår.
Men det er interessant å se hvordan de forsvarer seg nå. Jeg tror de hadde stått seg på å innrømme at de faktisk har hauset opp denne sykdommen og skapt mye frykt.
I denne bloggen skrev jeg 4. mai om hvordan vi som befolkning fikk presentert skrekkscenarier med halvparten av Norges befolkning syke samtidig og 13.000 dødsfall. VG presenterte i sin uendelige visdom sykdommen som "dødsinfluensaen" i sin nettutgave (senere endret av noen som sannsynligvis kom på bedre tanker).
Hvorfor kan ikke helsemyndighetene gi Solbakk rett og innrømme at det ikke er nødvendig for hele befolkningen å ta vaksinen? Hvorfor kan de ikke bare oppfordre risikogruppene til å ta den, og gi resten av vaksinebeholdningen til land som ikke har råd til å kjøpe inn så store lagre som oss?
Og jeg tviler også på om mange gravide tør å ta en vaksine som ikke er prøvd ut, når alternativet er en lettere influensa.


Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar