søndag 2. august 2009

Survivors

NRK hadde egentlig tenkt å vise BBC-serien "Survivors" i høst. Serien handler om en de overlevende etter en pestepidemi som har utslettet 99 % av jordas befolkning. Resten lever i en lovløs post-apokalyptisk verden.

Sterien stiller viktige spørsmål.

How would any of us cope in a brave new world where all traditional 21st Century comforts - electricity, clean running water, advanced technology - have disappeared?

It asks questions about our nature and confronts us with our deepest fears. When everything else is stripped away, would we band together and find the best in ourselves, or would we fall apart and retreat into barbarism and savagery?

Men nå har NRK funnet at serien blir for sterk for nordmenn.

"Etter flere ukers mediekjør i anledning svineinfluensaen, med skremselsscenarier i overskriftene, har flere og flere blitt engstelige for utfallet av svineinfluensaen. Vi vil ikke bidra til at folk blir ekstra engstelige ved å se denne serien", sier NRKs tv-sjef, Arne Helsingen.

Men i England vises den til tross for at landet er mye hardere rammet enn Norge. Av en sykdom som - foreløpig - ser ut til å være noe mildere enn en vanlig influensa.

Så nå setter NRK opp serien "Stormen" i stedet.

Et passende valg etter at høststormen i juli har drevet en oljebunker på land, for ikke si at et mannskap på seks gikk ned i et skip utenfor Koster.

2 kommentarer:

  1. Har NRK sjekket om stormer kan ta livet av flere hvert år enn influensa?

    SvarSlett
  2. Stormer ødelegger i hvert fall flere hus enn influensa gjør.

    SvarSlett