tirsdag 11. august 2009

Diabetes hos katt

Tintin har fått diagnosen diabetes.

Vi begynte å bli urolige da vi i sommer observerte at han drakk mer vann enn før. Og når vi tenkte nærmere etter, så mente vi også at det var mye mer vått i kattedoen.

Og litt slapp virket han også. Nå kan jo noen og enhver bli det i sommervarmen. Men så var det altså det da, at det ikke har vært noen spesiell varm og het sommer her i Oslo-området.

En telefon til veterinæren skaffet oss time nesten på dagen.

Og så kom beskjeden vi fryktet: Diabetes. Som jeg faktisk ikke visste katter kunne få.

Men det kan de altså, og spesielt utsatt synes kastrerte hannkatter å være.

Behandlingen er fôr med lite karbohydrater som skal sikre et så jevnt blodsukkernivå som mulig. (Med andre ord ikke ulikt Atkins-dietten). Og ikke minst 2 daglige sprøyter med insulin.

Nå er vår katt svært langhåret, og jeg kan love at det er en utfordring å få satt sprøyten.

Gjennom en venn på Twitter har jeg fått tips om en kattevenn som hadde vært borte i situasjonen og som anbefalte www.felinediabetes.com. Der kan man melde seg inn og få gode råd.

Dersom du som leser denne bloggen har vært i eller er i lignende situasjon, så ta gjerne kontakt med meg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar