Oljen driver nedover kysten og det drives en fortvilet kamp for å hindre spredningen. Tilgrisede sjøfugl betaler prisen for vår oljerikdom.Og da, nettopp da, lader Høyre i følge Dagbladet.no opp til oljevalg. Det handler om ja til oljeboring utenfor Lofoten.
Partiet håper på at et tydelig ja til olje skal sikre partiet en større oppslutning i Norge.
Riktignok advares det i valgskoleringen mot å late som oljeutvikling er uten risiko.
"Høyre stiller krav til teknologi, oljevernberedskap og ringvirkninger på land. Hvis ikke disse kravene tilfredsstilles..., vel de må tilfredsstilles. Vi sier ikke tur og kjør, husk det i møtet med velgerne, sier ordfører i Andøy og leder av Vesterålen Regionsrråd, Jonni Solsvik (H)".
Jeg må innrømme at jeg er litt forbauset over timingen på utspillet.
Jeg tror partiet ville stått seg på å kjøre frem ansvarlighet og beredskap som et viktig tema i valgkampen. Og da kunne man med fordel bruke Willoch.
På et foredrag for it-folk våren 2008 holdt han et glitrende innlegg nettopp om beredskap og sikkerhetsarbeid. Hans budskap var at sikkerhetstenkning er et ansvar som er så stort og viktig at det ikke kan overlates til den enkelte bedrift. De vil ha få incitamenter for å tenke stort nok - og investere tilstrekkelig. Nei, dette er en samfunnsoppgave sa Willoch.
Helt i tråd med et verdikonservativt syn spør du meg.
Tips til Høyre: Sats på dette i valgkampen. Norge som en rik nasjon har råd til å ta ansvaret for den delen av skaperverket som "vår". Sørg for at våre felles kulturskatter og eiendommer, som kirker, skoler osv ikke forfaller. Og ikke minst sats på forskning på alternative energiformer, som vindkraft og bølgekraft.


Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar