onsdag 5. august 2009

Oljens ærfuglsang

Ola Storeng har en tankevekkende kommentar med tittelen Oljens svanesang i Aftenposten i dag.

StatoilHydros oljeproduksjon faller. Norsk oljeproduksjon passerte toppen for flere år siden. «Skal vi opprettholde en langsiktig utvikling på norsk sokkel, er vi avhengig av tilgang på nye arealer», sa konsernsjef Helge Lund i StatoilHydro da han la frem dårlige resultater i går.

Verdens oljeproduksjon vil ifølge IEA passere toppen allerede om 10 år, minst et tiår tidligere enn hva myndighetene i de fleste land har regnet med.

"One day we will run out of oil, it is not today or tomorrow, but one day we will run out of oil and we have to leave oil before oil leaves us, and we have to prepare ourselves for that day," Dr Birol said. "The earlier we start, the better, because all of our economic and social system is based on oil, so to change from that will take a lot of time and a lot of money and we should take this issue very seriously."

Interessant da å bla om til innlegget der Arild Skedsmo, klima- og energirådgiver i WWF-Norge Rasmus Hansson, generalsekretær i WWF-Norge minner regjeringen på at det nå er på tide å satse på fornybar energi. Og der de ber regjeringen satse på storslegger som nettopp StatoilHydro og Statkraft.

StatoilHydro synes å møte problemene med
tilgang til nye norske oljereserver og økt motstand mot oljefelt nær land med tung investering i fossile energikilder som tjæresand (kanskje opptil 102 milliarder). Dette uten at Regjeringen reagerte på generalforsamlingen i mai.

Samtidig har Statkraft bedt sin eier staten om styrket egenkapital for å investere 90 milliarder i morgendagens løsninger. "Hvis Statkrafts investeringsplaner realiseres frem mot 2020, kan vi forvente en dobling av selskapets produksjon av fornybar energi. Da vil altså Statkraft i inn- og utland kunne ha en like stor produksjon som energistormakten Norge har i dag".

Norsk vindkraftforening er heller ikke imponert over Regjeringengs rammevilkår for fornybar energi.

Det er vanskelig å skjønne miljøprioriteringene til den rødgrønne regjeringen.

Norge bør ha rikelig både med vind og bølgekraft. When will we leave oil?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar