Det jeg har lyst til å dele med omverdenen - når jeg føler for det.
torsdag 10. desember 2009
Ingen Kardemommepresident
Ser at jeg onsdag på denne bloggen synes fredsprisen var pinlig.
Nå sitter jeg her, stolt og glad, etter at jeg har bivånet fredsprissermonien, og jeg trekker herved min uttalelse om pinlighet tilbake.
Det var tidlig å gi prisen. Men Obama har i dag vist at han er en verdig vinner.
Talen var fantastisk god og hadde en svært god balanse mellom realisme og idealisme.
Han tok tyren ved hornene og forklarte hvordan han som Commander in Chief kunne motta en fredspris.
På mange måter var det en forelesning både i politikk og filosofi.
Og det var et klart svar til dem som synes Kardemommeloven bør være grunnstenen i et samfunn.
"For make no mistake: evil does exist in the world. A non-violent movement could not have halted Hitler’s armies. Negotiations cannot convince al Qaeda’s leaders to lay down their arms. To say that force is sometimes necessary is not a call to cynicism – it is a recognition of history; the imperfections of man and the limits of reason".
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar