Statssekretær Erik Lahnstein i Samferdselsdepartemenet oppfordrer oss til å følge danskenes eksempel og sykle til jobben.Enig.
Men vi som har vært for eksempel i Købehavn har lagt merke til et par ting:
Byen er tilrettelagt for syklister med sykkeveier overalt. Og det er mindre is og snø i gatene.
Det er derfor lite realistisk at vi blir like flinke som danskene.
Men vi kan komme et stykke på vei.
Og Lahnstein kan begynne med å prioritere annerledes i neste budsjettrunde. Neste år bygges det imponerende 30 km sykkelvei i Norge.
Han kan samtidig se på tildelingen til kollektivtrafikk.
Underlig også å tenke på at den enkleste måten å komme nettopp til Købehavn på er fly. Hvorfor går det ikke høyhastighetstog fra Oslo til Købehavn? Med en reisetid på 4 timer ville man raskt utkonkurrert flyet.
Det hadde kanskje vært bra for klimaet også?


Noen spennende tanker !!!
SvarSlettJeg overlevde en hjerteinfarkt i mars. Jeg tar ikke sjansen på å sykle på veien mellom Kløfta og Jessheim før det kommer sykkelvei.
SvarSlett