Ahamadinejad vant valget og det er nå spent i gatene i Teheran der mange fortviler og raser over resultatet.Aftenposten bringer i dag interessante beskrivelser av unge kvinners følelser i forkant av valgresultaet.
"Jeg er inderlig lei av alle reglene for hvordan vi skal leve", sier en kvinnelig tilskuer på et valgmøte. "Verst går det ut over oss kvinner. Slik blir det når myndighetene har bestemt at mennene skal dominere alle viktige deler av samfunnslivet".
"Du ser ut til å være klar til kaste hele skautet", spør Aftenposten en annen kvinne.
"Ja, vær sikker, det vil jeg gjerne. Jeg har ingen religiøs tro - jeg tror på naturen, på mennesket" svarer hun modig og fritttalende".
Nå har det iranske folket valgt Ahamadinejad. Jeg vet ikke hvor fritt og rettferdig valget har vært.
Midtøsten-forsker Selvik sier til Dagbladet at valget er overraskende, tatt i betraktning den store valgdeltakelsen. Denne burde i utgangspunktet ha favorisert motstanderen Mir Hossein Mousavi. Mousavi hevder flere av hans valgobservatører ble nektet adgang til valglokaler, og at tekstmeldingssystemet kampanjeapparatet hans brukte ble stengt. Mousavi hevder også at flere av områdene der han sto sterkest gikk tom for stemmesedler.
BBC melder også at Ahmadinejad vant stort i områder i "the heartland of Mr Mousavi".
Jeg skal være forsiktig med å beskylde Ahmadinejad for valgfusk.
Men dette lover ikke godt for menneskrettighetene i Iran.
Og det kan gå lang tid før de unge kvinnene Aftenposten møtte kan få gå på fotballkamp slik de ønsket.
Eller nekte mannen sin å ta en ny kone.


Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar