fredag 19. juni 2009

Kontakt med de døde

TV Norge-kanalen Kanal 5 starter nå et underholdningsprogram der man kan få kontakt med slektninger eller venner som er døde. Gro-Helen Tørum vil dra rundt i landet og besørge kontakt slik at folk kan få formidle det de har på hjertet, eller stille spørsmål.

Krisepsykolog Atle Dyregrov slakter programmet, blant annet i onsdagens Her og Nå.

Det interessante er forsåvidt ledelsen i TV Norge, som mener at vi skal se serien før vi fordømmer. De mener altså at vi IKKE kan være kritiske til et konsept på et prinsipielt grunnlag før vi har sett alle programmene

Det pekes på at serien nok ikke appellerer til dem som har mistet en slektning i høy alder, "mett av dage", men kanskje mere til dem som sitter igjen med verkende spørsmål etter å ha mistet en kjær.

Her blir TV Norge ganske så svar skyldig.

Etter det jeg skjønner skal objektene oppgi informasjon på forhånd, slik at det ikke engang er snakk om "cold reading".

Det er utrolig at TV Norge har gitt grønt lys for et konsept som så kynisk spiller på menneskers sorg og avmaktsfølelse overfor døden.

1 kommentar:

  1. Godt at redaktøren for Humanisten [sic] sa så klart fra på radio i går. Men litt mer hjernedødt av TVNorge.

    Vi får bare håpe at det lykkes å kommunisere med dem likevel.

    SvarSlett