mandag 15. juni 2009

Where is my vote?

Jeg vet ikke om valget i Iran var rettferdig, bare at Ahmadinejad vant stort i kjerneområdene til sin motstander. Og med en mye større margin enn ventet på forhånd.

Og vi ser at mange, noen sier hundretusener, demonstrerer i gatene. Til tross for at dette, Facebook, YouTube, SMS osv nå er forbudt.

Aftenposten bringer en sterk historie om arresterte fanger dekket av blod som føres opp en kjellertrapp.

Jeg er usikker på hva vi kan gjøre.

Press utenfra vil sannsynligvis bare forsterke følelsen av at "alle er mot oss".

Demokratisering må komme innenfra, men det er viktig at de som kjemper for mer frihet og demokrati vet at de ikke er glemt.

Iranere vi kjenner her i Norge har gitt litt opp. De sier at ingen ting nytter.

Men unge mennesker i Iran er sinte. De har fått nok av imamene og vil ha et regimeskifte. Håpet ligger kanskje i det Aftenposten peker på: en velutdannet middelklasse som har sittet stille - men som nå har funnet en grunn til å si fra at nok er nok.

Og som lurer på hvor stemmene deres er blitt av.

1 kommentar:

  1. TAKK! Iran trenger deres støtte i dag. Folk kjemper for demokrati og frihet.30 år med kvinne,arbeidere og studenter undertrykkelse er nok. Takk for hjelpen!

    SvarSlett