søndag 7. juni 2009

Minoritetselever i norsk skole

OECD har gjort en undersøkelse som viser at minoritetselever gjør det svært dårlig i norsk skole, også når man tar hensyn til foreldrenes utdanningsnivå.

I rapporten, som skal legges frem på onsdag, pekes det også på at minoritetsbarn er underrepresentert i norske barnehager, og at de lærer seg dårlig norsk.

Kontantstøtten, dårlig barnhagedekning og høye egenandeler er momenter som gjør at så få av disse barna går i barnehage heter det visstnok i rapporten.

For dem som er opptatt av norsk skole kan ikke dette være særlig overraskende.

At mange barn kan dårlig norsk når de begynner på skolen burde være velkjent.

At det er store sosiale forskjeller, spesielt i Oslo, er heller ikke noe nytt.

Og at andelen minoritetselever er høy på mange skoler vet vi også.

Aftenposten skrev for eksempel i januar 2008 at veksten i minoritetselever øker kraftig på skoler i Groruddalen og Søndre Nordstrand.

Forsker ved NOVA, Anders Bakken, uttale da at "den skjeve fordelingen av minoritetselevene er bekymringsfull.- Det uheldige er at endringene er knyttet opp til levekår. Vi kunne sortert etter foreldrenes utdannelse og fått akkurat det samme mønsteret, sier Bakken. Han peker på at sosial bakgrunn er en viktig variabel for elevenes prestasjoner. - I tillegg blir selvsagt språk og begrepsutvikling vanskeligere når få elever snakker godt norsk. I Oslo har vi rett og slett ingen enhetsskole"

Og Dagsavisen forteller om foreldre som velger å søke overflytting til "hvite" skoler for barna sine. Hersleb har ifølge artikkelen 94 % , Gran 93 % og Mortensrud 97 % minoritetsspråklige elever.

Danmark ser nå på muligheten av å spre elevene med makt, noe som bringer tankene til "bussingen" av svarte elever i USA.

Det er mulig det er en løsning på kort sikt.

Men på lang sikt må det gjøres noe med integreringspolitikken og de sosiale forskjellene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar