fredag 12. juni 2009

Når noen "fikser til seg" rettigheter

Jørn Hurum ville ha copyright på fossilet Ida, og selge kosedyr, caps o.l.

Rettsinformatiker Olav Torvund slo kaldt vann i blodet på Hurum (hvis han da hadde tid til å lese Torvunds blogg...). "Man får opphavsrett til det man har skapt av kunsteriske og litterære verk. Uansett hvor vakker Jørn Hurum måtte mene at “Ida” er, så er det ikke et kunstverk, like lite som andre naturfenomener er kunstverk".

Men så kom det ikke noe copyright-søknad fra Hurum og miljøet på Naturhistorisk Museum.

Og så kom postordrefirmaet Internation Trade Service fra Farsund forskerne i forkjøpet.

Nå har de søkt om varemerkebeskyttelse for navnet Ida i kombinasjon med omrisset av fossilet.

Torvund påpeker at selv om dette firmaet skulle få rettigheter til varemerket Ida, så vil museet fortsette kunne selge produkter (blant annet kofferter, kammer og spaserstokker), med bilder av fossilet. Slik jeg kan tegne Ida og selge tegningene.

Jeg tror uansett at museet og Hurum står igjen som de moralske vinnerne i dette spillet, og at nordmenn flest har liten sans for at noen "fikser til seg" rettigheter på denne måten.

Postordrefirmaet var kanskje raskere med å sende søknaden, men æren for Ida den har forskermiljøet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar