Brennpunkt forsøkte den 3.2 å reise en viktig debatt om det manglende tilbudet til psykisk syke fanger. Timingen var nok ikke god, midt mens striden raste om ytringsfrihet og hijab.
Dokumentaren viste syke fanger uten annet tilbud enn en fengselsprest (ære være ham) og fengselsbetjenter som også skal ivareta kontroll og disiplinerende tiltak.
Nå tilhører ikke jeg dem som savner Reitgjerdet. Men det må da være mulig å gi syke fanger et annet tilbud enn en reimseng? Hvorfor kan vi ikke bygge fengselsavdelinger der det også er ansatt psykiatrisk helsepersonell?
Det er vel lite trolig at det hjelper i den forstand at fangene løslates som friske samfunnsstøtter. Men kan vi leve med at vi behandler noen av de svakeste i samfunnet på denne måten?
Om kamelen og nåløyet (og litt om sosialistiske bibelguider)
for én dag siden


Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar