
I følge Washingtonpost viser deg seg nå at Richard Perle, i Bush-tiden ble kalt "Prince of Darkness", likevel ikke har vært neokonservativ. Det viser seg også at neokonservatismen ikke har eksistert, heller ingen neokonservativ utenrikspolitikk.
Jeg har i noen år svevd i den villfarelsen at Perle var en forkjemper for et USA som ledet gjennom å vise muskler, gjerne gjennom bruk av militærmakt og gjerne alene dersom man ikke fant noen "villige". 1996 ledet han en arbeidsgruppe som leverte en rapport blant annet om viktigheten av å fjerne Saddam. Men nei, han har ikke lest rapporten likevel. Hans brev til Bush der han igjen krever bruk av militærmakt husker han ikke helt (han har dem ikke foran seg), og betydningen av Bush' National Security Strategy er vel også minimal, Perle tror ikke Bush leste den.
Sorry Fukuyama og alle andre som trodde det var en retning i internasjonal politikk som kunne benevnes nekonservatisme. Vi tok feil.
Kanskje Perle også innser at det ikke gikk helt som han hadde trodd. 6 år etter krigen i Irak er det fortsatt langt mellom de jublende folkemengdene som hyller amerikanske soldater, selv om ting kanskje går noe bedre nå.
Men som vi har sett i norsk politikk de seneste ukene så er det mye sant i de norske fjellvettreglene: Det er ingen skam å snu.


Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar