lørdag 13. juni 2009

Lærere i harnisk over pc i skolen


Lærere ved Molde videregående skole er opprørt over fylket vil erstatte lærebøker med pc. Når lærebøker skal være gratis, må man enten benytte brukte lærebøker eller digitale læremidler, heter det i et rundskriv fra fylkets utdanningutvalg.

Lærerne mener at man tenker mer på økonomi enn elevenes beste, og at man burde ha lyttet til profesjonelle fagpersoner med pedagogisk utdanning.

For de svakeste elevene og for dem som har konsentrasjons-vansker vil det bli en altfor stor fristelse å ha pc-ene på hele tiden, mener lærerne. De peker også på at mange elever allerede tilbringer for mye tid foran pc-en.

Jeg er enig med dem i mye av det de sier.

At det er mer fristende for en 17-åring å gå på Facebook eller å logge seg på MSN enn å surfe på sider om språkhistorie er jeg ganske sikker på.

"Hvis jeg fikk velge, skulle PC-ene ut av klasserommet igjen, sier Joakim Bøe på Os gymnas", i en artikkel fra B.T. i januar 2008. Elevene forteller om PC-spill, chatting, Facebook og Nettby i undervisningstiden.

Men digitale læremidler er nok kommet for å bli. Så utfordringen er å finne ut hvordan disse skal brukes i skolen.

Sannsynligvis må man endre måten man underviser og lærer på.

Det finnes mange læringsressurser på nettet som lærerne kan benytte seg av, som kan gjøre undervisningen mer interaktiv og spennende.

Og selv om læremidlene finnes på nettet istedet for i en bok, må det være mulig å be elevene om å lukke pc'en.

Læreren er fortsatt den pedagogiske ressurspersonen i klassen og er den som har ansvaret for hvordan det undervises.

Og de digitale ressursene er fortsatt nettopp ressurser.

Det viktigste er at det læres.

4 kommentarer:

  1. Å fjerne lærebøker heilt vil vere håplaust.

    Eg trur ikkje eg er den einaste som har store problem med å kome gjennom ei e-bok (sjølv når den er god); for min del er talet på påbegynte e-bøker mykje større enn dei avslutta.

    Inntrykk frå venner tyder òg på at fag utan lærebøker (det finst nokre få på min skule) svært fort blir "sove-fag" der ein gjer lite eller ingenting.

    Å få til ein ordning med både lærebøker og PC burde definitivt ikkje vere umogleg (snarare tvert imot). Men dei som styrer har tydelegvis andre prioriteringar enn å få til eit godt læringsmiljø.

    SvarSlett
  2. At pedagoger sliter med politikere med naivt menneskesyn og trange budsjetter, vil vi nok få oppleve også i tiårene fremover.

    Selv om jeg i en periode var naiv nok til å tro det var på vei ut med oljepenger og opplysning.

    SvarSlett
  3. Jeg er ikke for å fjerne lærebøkene. Men jeg tror at digitale læringsressurser kan være et godt supplement.

    Lærere kan feks vise simuleringer av kjemiske og fysiske prosesser. I historieundervisning kan de vise modeller av byer, historiske slag etc. I språkundersvisningen finnes det masse ressurser med trening av gramatikk og ordforråd. For ikke å snakke om alt som finnes på YouTube.

    I motsetning til hva en del naive politikere synes å tro vil dette ikke koste mindre, men mere. Lærere må lære å bruke slike ressurser for å få til god undervisning og læring.

    Og man starter ikke med å kjøpe en masse pc-er og la være å kjøpe lærebøker.

    SvarSlett
  4. Heldigvis er det mange lærarar som gjer nettopp det du seier, så heilt på jordet er skulen tross alt ikkje.

    Så kan ein jo håpe at politikarane skal forstå situasjonen snart. Ein god start vil vere å høyre kva lærarar og elevar seier om saka. Overraskande nok.

    SvarSlett