torsdag 16. juli 2009

Apollo 11

For 40 år siden ble Apollo 11 skutt ut fra Kennedy Space Center med Mission Commander Neil Alden Armstrong, Command Module Pilot Michael Collins og Lunar Module Pilot Edwin Eugene 'Buzz' Aldrin, Jr.

Måneferdene trollbandt meg, og spesielt denne. De litt uklare bildene av astronautene i sine merkelige drakter som hoppet sakte rundt på månen. Fotavtrykkene etter de store støvlene.

Og stemmene fra Houston og fra astronautene.

Jeg lærte meg å telle på engelsk - nedover fra 10! Og husker ennå hvordan jeg så filmen om Apollo 11 på kino. Da hadde astronautene fått farger, og de svevde vektløst rundt.

Det var et eventyr.

Fascinasjonen med romferder og romeventyr er der ennå, og jeg håper bare at USA får såpass orden på økonomien at de kan finanisere flere romeventyr.

Selv om jeg nok aldri får være med.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar