onsdag 1. juli 2009

Et liv uten smerte og ubehag

A-magasinet brakte for et par uker siden historien om "Lise" som gikk ut og inn av psykiatriske institusjoner uten å få hjelp.

Ved årsskiftet 1999/2000 møtte hun en psykolog som arbeider med en behandlingsmetode han kaller Basal Eksponeringsterapi.

Slik jeg forstår metoden handler det om at pasienter som unnviker indre smerte lærer seg å konfrontere den. Målet er å få pasientene til å erfare at angsten og de katastrofale følelsene avtar etter hvert som de har stått gjennom dem noen ganger.

Det er tankevekkende å lese historien om "Lise" som blir helt frisk, og som i dag lever et helt vanlig familieliv.

Tankevekkende er det også å se A-magasinets referanse til Verdens helseorganisasjon som definerer helse som fravær av smerte og ubehag.

"Vi kommuniserer det motsatte til pasientene, nemlig at livet er smertefullt", sier psykolog Didrik Heggdal til A-magasinet, "Når helsevesenets jobb også er å hjelpe pasientene å strekke seg mot en tilstand der smerte og ubehag er borte, får vi hjelp til å unnvike en del av livet vi heller burde lært å mestre".

1 kommentar: