Svineinfluensaen brer om seg i Norge. I Sogn og Fjordane ble en 4H-leir avbrutt av sykdommen og ungdommer ble satt i isolat.Det er nå bare dager eller uker til viruset vil smitte fritt i befolkningen, tror direktør Bjørn Inge Larsen i Helsedirektoratet. Det vil si at du smittes uten at man kan peke på en direkte smittekilde.
At mange er redde er kanskje ikke så rart, vi har jo blitt foret med skremselsartikler om sykdommen i månedsvis. Det har vært godt avisstoff.
Mer rart er det kanskje at man ikke har tenkt over arrangementer som Norway Cup tidligere.
Det var jo ikke uventet at det skulle være en viss utbredelse i befolkningen i slutten av juli. At arrangementet innebærer kontakt mellom folk fra mange land er heller ikke noe nytt.
All den tid dette synes å være (for de fleste) en ganske ufarlig influensasykdom med et sykdomsbilde på under en uke, mener jeg fortsatt at vi hauser dette opp for mye.
Jeg tror ikke verden har godt av at vi stopper opp all aktivitet og internasjonal kontakt. Heller ikke fotballarrangementer.
Og jeg tror det er viktigere for mentalhygienen at vi får vår etterlengtede ferie i sydligere strøk enn at vi stenger oss inne med munnbind i Norge.
Smitten kommer til å komme. Spørsmålet er bare hvor fort den kommer til å bre seg. Sykdom er noe vi må leve med, og vi kan ikke stenge verden ute.
Vi snakker tross alt ikke om Svartedauen.


Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar