Norske styrker i Afghanistan har drept en sivilist. Mannen skal ha kommet kjørende på motorsykkel, men unnlot å stoppe til tross rekke håndsignaler, tilrop på lokalt språk og varselskudd.
Nå krever Folkvord svar på hvordan det kunne skje.
Jeg er enig i at Forsvaret må granske saken.
Samtidig tror jeg at jeg kan forstå litt av hva de norske soldatene tenkte da mannen ikke stoppet. De lever hver dag med livet som innsats, og har mistet tre kamerater de siste årene.
Men mannen var sikkert også redd - og det var de som hadde våpen.
Dagsavisen bringer i dag resultatet av en britisk meningsmåling som viser at 52 % ønsker at deres styrker skal trekkes ut. 58 % ser dette som en krig det er umulig å vinne.
Jeg tror heller ikke dette er en krig man kan vinne i tradisjonell forstand.
Spørsmålet er mer hvilke alternativer vi har.
Hvordan skal vi styrke det sivile samfunnet og bidra til oppbygging av demokratiske institusjoner?
Hvilke krefter kan vi alliere oss med i det afghanske samfunnet?
Jeg håper vi finner andre enn de tidligere krigsherrene, men ser få alternativer.
Det er iallefall viktig med tillit hos befolkningen, og da er jeg redd vi ikke tåler mange slike saker som den på lørdag.
Om kamelen og nåløyet (og litt om sosialistiske bibelguider)
for én dag siden


Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar