lørdag 25. juli 2009

Charterturismens vugge

Hjemme igjen fra Mallorca - den norske charterturismenes vugge.

Vi dro ikke til Magaluf (der det ifølge Are Kalvø finnes en norsk pub som serverer pølse i lompe, lapskaus og karsk).

Nei, vår ferie ble lagt til Porto Sóller. I følge Apollo ligger byen i et "naturskjønt og kupert landskap med vakre appelsinlunder som glimter gyllengult i solskinnet". Nåja. Vi så iallefall appelsintrær på veien dit.

Byen ligger gjemt bak fjell, opp mot 1400 meter høye.

Og solen skinte. Det skal være sikkert. Og varmt var det også, opp til 41 grader på det meste.

Men byen har mer å by på enn strendene.

Du kan for eksempel ta en gammel trikk til Sóller, der du igjen kan ta et veterantog inn til Palma.


I Palma er hovedattraksjonen den store katedralen. Det vi likte best var nok kapellet dekorert av Barcelo der man blant annet kan se fisker


og baldakinen laget av Gaudi.


Når jeg legger til at Mallorca byr på god mat og drikke på trivelige restauranter og svært hyggelige mennesker overalt, er det vel ikke annet å si enn at charterturismens vugge fortsatt er verdt et besøk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar