
Vel hjemme fra Kongens stad blir det tid til litt refleksjoner. Ikke minst rundt reklamen for Oslo som prydet avgangshallen til DFDS. "Copenhagen is culture - Oslo is nature".
Vi forlot en by med flere slott, der lave murhus fortsatt preger byens arkitektur og der koselige gater bærer navn som Klosterstrede, Store Kannikestræde og der et av de hyggeligste stedene å tilbringe en formiddag er Gråbrødretorv.
Men alt er ikke bare gammeldags idyll. Innfarten til byen (fra sjøen denne gangen) preges av vindmøller på rekke og rad.
København kommune støttet i 2000 et samarbeidsprosjekt med andelshavere, Middelgrunden.
Målet er å gi gjenvinnbar energi til byen. Vindturbinene har vært dyre å bygge men er billige i drift.
"Denmark tops world consumption of wind power with 22 per cent of its total electrical consumption produced in wind turbines in June 2005.".. "The Danish government in the 1980s and 1990s was supporting wind energy development. This resulted in a dramatic reduction in the cost of wind-generated electricity".
Samtidig går Statoilhydro sammen med Statkraft for å bygge ut havvindparken Sheringham Shoal utenfor kysten av Norfolk i Storbritannia. Forhåpentligvis med produksjonsstart i 2011.
Regjeringen har til tross for sine grønne målsettinger hittil ikke gitt spesielt gode ranmevilkår for slik satsning.
Kan jeg få anbefale en studiereise til København for å se hvordan det kan gjøres?


Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar