søndag 26. april 2009

Når kvinner må gå med lydløse skritt

Taliban rykker frem i Pakistan.

Et par har blitt henrettet fordi Taliban mistenkte at hadde hatt et forhold utenfor ekteskapet. Og menn som lyttet til musikk i en bil ble straffet med tvangsbarbering.

Obama skal ha gitt pakistanske myndigheter et ultimatum: enten stopper dere dem, eller så gjør vi det.

Dersom reglene fra Afghanistan innføres i Pakistan er det ikke noe hyggelig regime vi snakker om:
  • All utdanning for jenter over sju år ble forbudt.
  • Høyhælte sko og sminke ble strengt forbudt. En kvinnes skritt måtte være lydløse fordi skrittene kunne opphisse menn.
  • Kvinner kunne ikke snakke høyt i det offentlige rom fordi "ingen fremmede bør høre en kvinnes stemme".
  • osv

Både Kai Eide og Støre har tidligere gitt uttrykk for vilje til å forhandle med Taliban i Afghanistan.

Jeg håper regjeringen ser alvoret i situasjonen nå og samarbeider med andre vestlige land for å sette press på og støtte Pakistans regjering.

Det skylder vi ikke minst kvinnene.

3 kommentarer:

  1. Enten eller?
    Ja enten får vi lukke våre øyne og gi fan i resten av verden... eller så må den vestlige verden gripe inn.Det blir jo USA... synes jeg allerede hører venstresiden klage sin nød om emperialistisk maktmisbruk.
    Dette blir et nytt blodbad... forskjellen her er at Pakistan har atomvåpen...
    Norske politikere satser selvsagt på dialog og nye milliarder ut av oljekassa...
    Det eneste disse apene/Talliban forstår(egentlig en fornermelse mot apene)... er makt med våpen...

    SvarSlett
  2. Aper er fredelige dyr, de har aldri startet krig
    eller lign. så ikke fornærm aper.
    Norge bør jo sende Solheim med en blanko sjekk i lomma, funket jo hos Tamilene...?
    Her må vi prate,prate,prate..
    Sv vil jo trekke ut alle styrker, de er jo mer opptatt av at vi må brette melkekartonger og forbud mot plastposer,LOL
    Desuten må Taliban være utrolig virile,de blir jo opphisset av å høre skolyden til en kvinne?

    SvarSlett
  3. Hijab hører vel også med her,fordi muslimer blir så kåte hvis de ser en kvinnes hår eller legger.
    Kvinner som ikke dekker seg til er vel lovlig "vilt", det er bare å ta dem samme hvor,når de kler seg så uanstendig.
    Men hijab er jo "frivillig" å bruke?

    SvarSlett