onsdag 1. april 2009

Sorte hull ute av kontroll


Apollon meldte i dag at et sort hull "kom ut av kontroll" og slukte deler av Big-Bang eksperimentet ved forskningssenteret CERN i september i fjor, der forøvrig også Universitetet i Oslo bidrar med lagringsressurser.

CERN har lagt frem en rapport der det fremgår at

"Flere hundre kubikkmeter med instrumenter og tunnel forsvant på noen millisekunder. Intet er igjen. Det ble også store skader på en rekke andre installasjoner. Flere av de mange tonn tunge instrumentene, ble røsket opp i den 27 kilometer store tunnelringen, som ligger hundre meter under bakken i grenseområdet mellom Sveits og Frankrike, bare noen kilometer fra storbyen Geneve."

"
Heldigvis rakk det svarte hullet bare å spise opp en del av ringen før den ble borte," sier Bjørn Samset ved Fysisk Institutt, UiO.

Heldigvis.

1 kommentar:

  1. Ja med en slik rapport bør de i CERN få seg noe annet å gjøre. Hvor kan jeg sende inn forslag ;-)

    SvarSlett