Clemenskirken, ca 1300. Karl-Fredrik KellerMellom innfartsveier og togspor i Bjørvika ligger en skjult og tildels glemt perle, Middelalderparken i Oslo. Her sloss Hertug Skule mot Håkon Håkonsson i 1240, og her møtte Kristin Lavransdatter sin Erlend.
Jeg synes nok Oslo har tatt dårlig vare på sin historie. Ruinene har tildels fremstått som svært overgrodde og forfalne. Besøkende som besøker ruinene av St. Hallvardskatedralen og Kongsgården har irritert seg over sigarettsneiper og tomflasker.
Interesseforeningen Oslos Middelalder ble stiftet i 1996 og arbeider for at "Oslos genuine middelalderarv i all planlegging og politisk prioritering fremstår maksimalt synlig og tilgjengelig".
En viktig kampsak for foreningen har vært å få på plass et museum der vi kan få vist frem viking- og middelalderhistorien fra Viken og gamle Oslo.
Kanskje vi også kan få flyttet vikingskipene hit? Sammenlignet med for eksempel museet i Kalmar med
regalskeppet Kronan, (der vi fikk en fireåring til å kose seg), eller
Vasamuseet i Stockholm, fremstår Vikingskipmuseet ganske så gammeldags.
Mange har stilt spørsmål ved om skipene tåler å bli fraktet fra Bygdøy. Jeg synes uansett det bør undersøkes.
Og det vil være et stort fremskritt om vi kan få et moderne museum i Bjørvika der vi kan se alt det som i dag ligger lagret i magasiner og kjellere.
Men politikernes kvern maler langsomt.
I mellomtiden kan man altså melde seg inn i Interesseforeningen. Foreningen byr på alt fra foredrag og reiser til kurs i søm av middelalderdrakter og gregoriansk sang.
Neste aktivitet i foreningen er 15.mai. Da er det St. Hallvardsdagen med konsert i ruinene, oppvisning i middelalderdans og Vespergudstjeneste i Hallvardskirken.
Enjoy.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar