
En ny afghansk lov nekter kvinner å forlate huset, søke jobb eller gå til legen med ektemannens tillatelse. De kan heller ikke nekte ektemannen sex.
Både Støre og Hillary Clinton har tatt saken direkte opp med Hamid Karzai, og Norge og FN legger kraftig press på de afghanske myndighetene.
Spørsmålet er bare hva vi legger i ordet press. Norge er ikke villig til å true med bistandskutt eller kutt i militær støtte.
"Hadde det internasjonale samfunnet involvert seg mer i prosessen da det ble diskutert i parlamentet, kunne vi ha stoppet det. På grunn av valget er jeg ikke sikker på om det kan endres nå", sier den ansvarlig for kvinnespørsmål ved den selvstendige afghanske menneskeretts-kommisjonen, Soraya Sobhrang.
Karzai lover nå en ny gjennomgang av loven, som kan bli sendt tilbake til nasjonalforsamlingen dersom den bryter med Afghanistans konstitusjon eller med sharialovene.
Det kan hende presset hjelper. Men her må vi stå løpet helt ut.
Hvis norske unge mennesker skal dø i Afghanistan skal de iallefall dø for grunnleggende menneskerettigheter som skolegang og legehjelp til alle. Ikke for et regime som vil tekkes radikale grupperinger.


Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar