lørdag 18. april 2009

En statsråd tar til tårene


30 år gamle Trond Petter Kolset fra Steinkjer ble fredag morgen drept av en selvmordsbomber syv kilometer vest for Mazar-e Sharif i Afghanistan.

Han kjørte i en upansret Landcruiser.

Nå skal jeg være forsiktig med å si at den unge kapteinen hadde vært i live i dag dersom de hadde kjørt i pansrede bilder. Men det er lov å undres.

Det er bare noen uker siden norske ungdomspolitikere møtte de norske styrkene i Afghanistan. På TV kunne vi se soldatene utfordre politikerne. En fortalte hvor tøft han syntes det var at norske styrker i farlige oppdrag ute hadde dårligere utstyr enn de som øvde hjemme.

Ungdomspolitikere fikk forhåpentligvis noe å tenke på.

Når vi også leser i Bergens Tiende at norske soldater klager over at noen kjøretøy er i ferd med å bryte sammen, blir jeg veldig betenkt.

Hvis vi skal sende unge mennesker ut i skarpe oppdrag må de iallefall ha det beste utstyret vi kan skaffe? Og ikke nesten utrangerte kjøretøy?

Tilfeldighetene ville det også slik at Kolset ble drept samme dag som forsvarsministeren skulle legge frem en ny plan for veteraner. Ambisjonen er at vi skal ta bedre vare på soldatene før, under og etter oppdrag. Ikke minst slik at ekssoldater skal slippe langvarige kamper i rettsapparatet.

Det skulle bare mangle.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar